متعلقات و لوازم جانبی

مدار فتوسل با رله

مدار فتوسل با رله - انواع مدار فتوسل

مدار ساده فتوسل با رله

در این پست یک مدار ساده ولی بسیار کاربردی و کاملا عملی به نام مدار فتوسل با رله قرار داده شده است. به این مدار سوئیچ نوری یا سنسور نوری و… نیز گفته می شود. شما می توانید هر وسیله ای را به رله این مدار متصل کنید تا با توجه به نور محیط ان وسیله بصورت اتوماتیک روشن و یا خاموش شود.

مثلا اگر یک لامپ را به رله مدار متصل کنید, با تاریک شدن هوا لامپ بصورت اتوماتیک روشن می شود و در زمانی هم که هوا روشن شد, لامپ بصورت اتوماتیک خاموش می شود.

در مقاله فتوسل نوری و نجومی می توانید با انواع فتوسل و تفاوت هایشان بیشتر آشنا شوید.

از این مدار به عنوان مثال می توانید برای چراغ حیاط خانه و یا… استفاده کنید تا در هنگام شب چراغ روشن شود و در روز نیز چراغ خاموش شود. شماتیک این مدار کاربردی بصورت زیر است

مدار فتوسل با رله

همانطور که مشاهده می کنید مدار بالا از قطعات معمولی و ارزان قیمتی تشکیل شده است که این قطعات را به راحتی می توانید از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه کنید.

در مدار بالا از یک سنسور نوری LDR (فتوسل) برای تشخیص نور محیط استفاده شده است. سنسور نوری LDR در واقع یک مقاومت وابسته به نور است که مقدار مقاومت ان با توجه به نور محیط تغییر می کند. با افزایش نور محیط مقاومت ان کاهش می یابد و با کاهش نور محیط مقاومت ان افزایش می یابد.

عملکرد مدار بالا به این صورت است که در زمانی که نور در محیط وجود دارد (در هنگام روز) مقدار مقاومت سنسور LDR کم می باشد و در نتیجه ولتاژ کمی به بیس ترانزیستور Q1 می رسد و این ترانزیستور خاموش است. با خاموش بودن ترانزیستور, رله نیز غیر فعال است و چراغ یا وسیله متصل به رله نیز خاموش می باشند.

در زمانی که نور در محیط وجود ندارد یا نور بسیار کمی در محیط است (در هنگام شب) مقدار مقاومت سنسور LDR زیاد می شود و در نتیحه ولتاژ روی بیس ترانزیستور Q1 افزایش می یابد و این ترانزیستور فعال می شود. با فعال شدن ترانزیستور, رله نیز فعال شده و چراغ یا وسیله متصل به رله نیز روشن می شوند. همچنین یک LED نیز به نشانه فعال بودن رله روشن می شود.

به وسیله پتانسیومتر RV1 می توانید حساسیت مدار را تنظیم کنید. همانطور که مشاهده می کنید ولتاژ تغذیه این مدار نیز 5 ولت DC می باشد.

مدار فتوسل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *