مطالب دورژانس

نگهداری و تعمیرات چیست ؟

در این مقاله نگهداری و تعمیرات به صورت جامع تبیین و تعریف شده است. یکی از مهم ترین مفاهیم مدیریت در صنایع بزرگ نعریف نگهداری و تعمیرات است.  برای نگهداری و تعمیرات استفاده می شود. مبانی اصلی نگهداری از یک تجهیز می باشد و اگر نیاز شد به تعمیرات  آن پرداخته می شود.

در زبان فارسی به صورت مخفف به نگهداری و تعمیرات نت گفته می شود. که نباید با واژه نت در شبکه اشتباه گرفت. در برخی جاها و کتاب ها از واژه نگهداشت نیز به عنوان معادل فارسی Maintenance استفاده گردیده است

تعریف نگهداری و تعمیرات

مجموعه ای از فعالیتها و عملکرد ها است که هر کدام با توجه به تعاریف خود ، ماموریت عملیاتی نگاهداشتن دستگاه ها ، ماشین آلات و تجهیزات را دارند که باعث می گردند قابلیت عملیاتی آنها از طریق شرکت دورژانش  حفظ شود.

امروزه نگهداری و تعمیرات یک تجهیز یعنی: طرح ریزی و انجام فعالیت هایی برروی تجهیزات که باعث عملکرد مستمر تجهیز برای تولید محصول یا خدمات با کیفیت را مهیا سازد.

خدمات

4 عامل کلیدی در موفقیت سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات

بر اساس گزارش‌های جهانی تنها در صنایع تولیدی هزینه تولید از دست رفته به دلیل توقف‌های برنامه‌ریزی نشده بیش از 50 میلیارد دلار در سال بوده است. داده‌های شرکت‌های کلاس جهانی نشان می‌دهد که پس از پیاده سازی موفق سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات، شاخص OEE در این شرکت‌ها به حدود 90% افزایش پیدا کرده و کاهش 11 درصدی هزینه نگهداری و تعمیرات را در هر سال تجربه کرده‌اند. اما چطور این شرکت‌ها به موفقیت دست پیدا می‌کنند؟

واحد نگهداری و تعمیرات در شرکت‌هایی که به دنبال رسیدن به تعالی هستند با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شوند. اولین قدم در ساختن یک برنامه مدیریت نگهداری و تعمیرات موفق شناسایی و اولویت‌بندی حوزه‌های کلیدی است که باید در ابتدا این مسیر مورد توجه قرار گیرند. شکل زیر برخی از رایج‌ترین چالش‌های پیش روی شرکت‌ها در رسیدن به تعالی در مدیریت نگهداری و تعمیرات را نشان می‌دهد.

خدمات

شکل 1 – چالش‌های رایج در مدیریت نگهداری و تعمیرات

این چالش‌ها مستقیما بر روی بهره‌وری و راندمان نگهداری و تعمیرات و در نتیجه اهداف کلان شرکت‌ها اثر منفی می‌گذارند. این اثر منفی در شرکت‌های تولیدی بیش از 50 میلیارد دلار در سال فقط به دلیل توقف‌های برنامه ریزی نشده است.

از طرفی اولویت‌های سطح کلان یک شرکت تعیین کننده اهداف برنامه مدیریت نگهداری و تعمیرات است. شکل 2 برخی از مرسوم ترین اهداف در مدیریت نگهداری و تعمیرات در شرکت‌ها را نشان می‌دهد.

خدمات

شکل 2 – برخی از اهداف رایج در مدیریت نگهداری و تعمیرات

بر همین اساس عوامل متعددی وجود دارند که در موفقیت برنامه مدیریت نگهداری و تعمیرات نقش ایفا می‌کنند. اما 4 عامل کلیدی که پایه‌های یک برنامه نگهداری و تعمیرات موفق را می‌سازند در شکل 3 نشان داده شده است. که میتوانید برای خدمات جک های خود با شرک دووژانش با شماره های  

                                     02171239

                               02127664000

 تماس حاصل فرمایید 

خدمات

شکل 3 – 4 عامل کلیدی در موفقیت مدیریت نگهداری و تعمیرات

عوامل کلیدی در موفقیت سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات

1- تسهیل فرایندهای مدیریت کار

بدون شک می‌توان فرایند مدیریت کار را قلب تمامی سیستم‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات دانست. مدیریت کار یعنی اینکه چطور یک شرکت فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات خودش را از مرحله درخواست کار تا اجرا و در آخر ثبت داده‌ها و بازخورد مدیریت می‌کند. عوامل بسیاری بر روی روشی که یک شرکت در فرایندهای مدیریت کارهای خود بکار می‌گیرد دخالت دارند مانند اندازه خط تولید یا پلنت، تعداد نفرات گروه‌های تعمیراتی و غیره. اما بصورت کلی سه رویکرد کلی در این باره وجود دارد :

  • سیستم کاغذی: استفاده از این رویکرد می‌تواند برای شرکت‌های کوچک مفید باشد اما در این رویکرد جستجو در سوابق تعمیراتی تجهیزات بسیار دشوار است. بعلاوه استفاده از این رویکرد باعث افزایش زمان غیر بهره‌ور فعالیت‌های تعمیراتی شده و نیز به دلیل مصرف زیاد کاغذ، با رویکردهای توسعه پایدار و الزامات زیست محیطی هم مطابقت ندارد.
  • سیستم صفحه گسترده: این رویکرد می‌تواند برای شرکت‌های سایز متوسط و حتی بزرگ مقیاس مناسب باشد اما می‌تواند چالش‌هایی را نیز با خود به همراه داشته باشد. به عنوان مثال تکنسین تعمیرات که در کنار تجهیز حضور دارد نمی‌تواند به فایل صفحه گسترده دستورکار و یا تاریخچه خرابی تجهیز دسترسی داشته باشند. چالش دیگر این رویکرد کنترل تغییرات در فایل‌های صفحه گسترده است.
  • انواع سیستم‌های کامپیوتری پشتیبان نگهداری و تعمیرات مانند سیستم مکانیزه مدیریت نگهداری و تعمیرات (CMMS) و یا سیستم مدیریت دارایی‌ها (EAM): CMMS ها و EAM ها قدرتمندترین ابزار مدیریت دستورکار نگهداری و تعمیرات هستند که دسترسی لحظه‌ای به اطلاعات و تاریخچه تجهیزات را فراهم می‌کنند. علاوه بر تاریخچه تجهیزات، لیست متریال مورد نیاز، نقشه‌ها و دستورالعمل‌ها و … می‌تواند به هر دستورکار متصل شوند که می‌تواند در اجرای باکیفیت فعالیت تعمیراتی بسیار موثر باشد.

بکارگیری استراتژی‌های مناسب برای مدیریت کار علاوه بر ساده‌سازی فرایندهای نگهداری و تعمیرات، بالاترین ارزش سازمانی را ایجاد خواد نمود. از طرفی به خوبی می‌دانیم که ملاحظات بسیار زیادی در فرایند مدیریت کار وجود دارد که می‌توانند این فرایند را بسیار پیچیده کند. اما چرا تمرکز بر روی فرایند مدیریت کار این قدر مهم است؟ مزایای یک فرایند جامع و موثر مدیریت کار در شکل زیر نشان داده شده است:

مدیریت

شکل 5 – مزایای یک فرایند خوب مدیریت کار

تقریباً تمامی فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات، چه پیشگیرانه، چه پیش بینانه و چه اضطراری در این چرخه قابل مدیریت کردن است. اگر بتوانیم این چرخه را به‌طور کامل پیاده‌سازی کنیم که البته کار دشواری است، تبدیل به بهترین‌ها خواهیم شد و برای این کار باید گام‌به‌گام در یک برنامه بلندمدت پیش برویم. فرآیند مدیریت نگهداشت عناصر این چرخه را طوری در هم می‌آمیزد که افراد درست، کار درست را با استفاده از مواد و قطعات درست و در زمان درست انجام می‌دهند.


 

2- توانمندسازی از طریق ابزارهای تکنولوژیک

امروزه در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات واژه‌هایی نظیر CMMS، EAM، APM، IOT و … زیاد شنیده می‌شوند و درباره آن‌ها صحبت می‌شود. این ابزارهای فناوری به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند به اهداف عملکردی خودشان در مدیریت نگهداری و تعمیرات دست پیدا کنند. شرکت‌ها با استفاده از این ابزارها می‌توانند شاهد افزایش بهره‌وری واحدهای عملیاتی، حداقل شدن زمان توقف و کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری و تعمیرات باشند.

بهره‌گیری از فناوری‌های نوین باعث افزایش بهره‌وری نیروی کار، ارتقای کیفیت تصمیم گیری و بهبود راندمان کلی در سیستم نگهداری و تعمیرات می‌شود.

3- استفاده هوشمند از داده‌ها و سوابق تجهیزات

 

داشتن داده درست برای بهینه سازی عملکرد و کمک به تصمیم‌گیری‌های سخت تجاری برای یک سازمان بسیار حیاتی است. یکی از اولین چالش‌هایی که سازمان‌ها باید برای ساختن یک سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات درست با آن مواجه شوند، چالش جمع آوری داده‌های مرتبط با فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات است. در این زمینه اولین سوالی که سازمان باید به آن پاسخ دهد این است که کدام داده‌ها و اطلاعات نگهداری و تعمیرات برای من اهمیت دارند. تاریخچه تجهیزات و دارایی‌های فیزیکی در طول فرایند تعمیرات و نگهداری می‌توانند مجموعه‌ای از اطلاعات ارزشمند را برای سازمان ایجاد کنند. برای مثال دانستن اینکه یک تجهیز چه زمانی خریداری شده است و چه مدت است که در حال بهره‌برداری است می‌تواند یک شاخص خوب برای اینکه چه‌زمانی این تجهیز نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد، باشد.

4- حرکت از نگهداری و تعمیرات واکنشی به نگهداری و تعمیرات پیش کنشی

اخرین عامل موثر در مدیریت نگهداری و تعمیرات موفق که در این مقاله به آن می‌پردازیم، حرکت از نگهداری و تعمیرات واکنشی به سمت نگهداری و تعمیرات پیش کنشی است. ساده‌ترین تعریف از نگهداری و تعمیرات واکنشی را می‌توان چنین دانست: “تعمیر بعد از بروز خرابی”. شرکت‌هایی که از این رویکرد استفاده می‌کنند اکثرا توقف‌های برنامه‌ریزی نشده بیشتر، عمر کوتاه‌تر تجهیزات و هزینه‌های بیشتر نگهداری و تعمیرات را تجربه می‌کنند. البته حرکت به سمت نگهداری و تعمیرات پیش کنشی چالش‌های خودش را دارد. در اولین قدم برای رسیدن به این رویکرد شرکت‌ها باید داده‌ها و اطلاعات تجهیزاتشان را به خوبی جمع آوری و ثبت کرده باشند. به همین دلیل است که گفتیم پیاده سازی CMMS یکی از ارکان اصلی موفقیت سیستم‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات است. اما با این وجود صرف جمع آوری داده کافی نیست و شرکت‌ها باید بر روی تحلیل داده‌ها بصورت جدی سرمایه‌گذاری کنند تا بتواند روندهایی که منجر به بهتر شدن فرایند زمان‌بندی برنامه‌های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه می‌شوند را استخراج کنند. چشم انداز شرکت‌ها در این مسیر باید این باشد که در نهایت تمام برنامه پیشگیرانه خودشان را به برنامه‌های پیش بینانه تبدیل کنند.

در این رویکرد هم نمی‌توان توقف‌های برنامه‌ریزی نشده را به صفر رسانید اما با تغییر رویکرد به سمت نگهداری و تعمیرات پیش کنشی می‌توان قبل از بروز خرابی آن را پیش بینی کرد و اقدام متناسب را برنامه ریزی نمود. این کار کمک می‌کند تا توقف‌های برنامه‌ریزی نشده را تا حد قابل قبولی کاهش دهیم، راندمان نفرات را افزایش دهیم، قابلیت اطمینان تجهیزات را ارتقا دهیم و هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را کم کنیم.

جمع بندی

چالش‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات در تمام سازمان یکسان است، اما هر شرکتی باید اهداف و اولویت‌های نگهداری و تعمیرات خودش را تعیین کند و بر اساس آن برنامه نگهداری و تعمیرات شرکت را تبیین و پیاده‌سازی کند. برای موفقیت در مدیریت نگهداری و تعمیرات نمی‌توان یک نسخه واحد را توصیه نمود چرا که بسته به نوع صنعت و شرایط هر شرکت، عوامل موفقیت در این موضوع می‌تواند متفاوت باشد. با این حال مواردی که در این مقاله معرفی شدند که شامل 1) تسهیل فرایند مدیریت کار، 2) توانمندسازی از طریق ابزارهای تکنولوژیک، 3) استفاده هوشمند از داده‌های تجهیزات و 4) حرکت به سمت نگهداری و تعمیرات پیش کنشی جزء عوامل اساسی در ایجاد یک سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات خوب و موثر هستند. این عوامل می‌توانند مزایای بنیادینی نظیر کاهش توقف‌های برنامه ریزی نشده، افزایش بهره‌وری نیروهای کار، افزایش عمر تجهیزات و کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را به همراه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *