مطالب دورژانس

طرز کار استابلایزر نوسان گیر درب اتوماتیک دورژانس چگونه است؟

محافظت از وسایل الکترونیکی در برابر نوسانات جریان برق یک عمل ضروری در جهت افزایش طول عمر سیستم های الکترونیکی است. وظیفه اصلی استابلایزر محافظت از سیستم های الکترونیکی نصب شده بر روی درب اتوماتیک شیشه ای در برابر نوسانات برق است. تثبيت برق شهر و محافظت در برابر اتصال کوتاه جریان برق نیز بخشی دیگر از کارکرد های استابلایز می باشد..

استابلایز امکان محافظت از سیستم در برابر رعد و برق و نوسانات لحظه ای و اسپایک ها را نیز دارا می باشد.

به صورت عمومی می توان گفت که هر وسیله ی برقی متناسب با یک طیف مخصوص دریافت برق یا الکتریسیته طراحی و تولید شده است. همچنین، بسته به حساسیت مکانی که آن وسیله به کار گرفته می شود، یک تلورانس (نوسان) مشخص رای عملکرد بی مشکل وسایل مختلف در نظر گرفته می شود. بعضی تا 10 و بعضی دیگر تا 5 درصد تلورانس نسبت به دریافتی کل را تحمل می کنند.

حال مساله اینجاست که تکرار این نوسانات، حتی در مقیاس مجاز، علاوه بر اینکه عمر دستگاه ها را کاهش می دهد، به صورت قابل لمسی، عملکرد لحظه ای یک خط تولید، یا کیفیت روزمره ی یک زندگی را با چالش مواجه می کند. در نتیجه اینجاست که استابلایزرها وارد می شوند.

همان طور که گفته شد، استابلایزرها جریان پایین را تقویت و جریان بالا را تعدیل می کنند تا ورودی دستگاه برقی ما، همانی باشد که باید. به این کار اصطلاحا boost و buck کردن گفته می شود که هم به صورت دستی و هم خودکار عملی می شود. وقتی که جریان افت دارد،استابلایزر جریان را  boost می کند و در زمانی که بیش از حد الکتریسیته وارد دستگاه می شود، عملیات buck صورت می گیرد.

استابلایزرها این کار را با قرار دادن یک ترانس در مسیر  انجام می دهند. نمونه های رله ای به صورت دستی (منظور غیر هوشمند و مکانیکی است) هم عمل می کنند در حالی که بعضی استابلایزرهای دیگر، ترانس خودکار دارند.  استابلایزر ها در واقع عمل کاهش یا افزایش ولتاژ را با استفاده از قرار دادن یک یا چند ترانس در مدار الکتریکی خود محقق می سازند. حال مساله ی عملکرد آن ها به دو فاکتور بستگی دارد. اول اینکه ترانس مورد استفاده چه ویژگی هایی داشته باشد و دوم اینکه ترانس مورد نظر، به چه شکلی در مدار محافظ ولتاژ ما قرار گیرد.

محافظ های برق، ولتاژ خروجی را بدون هیچ تغییری نسبت به ولتاژ ورودی پس میدهد و در هنگام کاهش یا افزایش شدید ولتاژ، خروجی را قطع میکنند. اما استابلایزرها همیشه به طور مداوم ولتاژ ثابتی را در خروجی میدهد و در صورت کاهش یا افزایش شدید ولتاژ ورودی هم ولتاژ خروجی ثابت است و قطع نمیشود.
استابلایزر دورژانس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *