مطالب دورژانس

ساختار و نحوه عملکرد چشمی درب برقی دورژانس چگونه است؟

چشمی درب اتوماتیک دورژانس

استفاده از درب‌های اتوماتیک در ابتدا به‌ منظور افزایش رفاه مردم و سرعت بخشیدن به امور انجام گرفت، اما امکان بسته شدن ناگهانی درب یا کرکره برقی و ایجاد خسارت‌های جانی و مالی ازجمله نگرانی‌هایی بود که منجر به افزایش اهمیت طراحی و نصب چشمی‌های درب اتوماتیک شد.

سنسور چشمی در برقی چیست؟

سنسور چشمی درب برقی یکی از مهم ترین تجهیزات در ساخت درب اتوماتیک است که جهت تامین امنیت افراد و اشیاء نزدیک درب به کار گرفته می شود. نام دیگر این سنسور فتوسل است که از دو بخش فرستند (TX) و گیرنده (RX) تشکیل می شود. فرستنده و گیرنده خطی نامرئی از جنس مادون قرمز را میان یک دیگر ایجاد می کنند. اگر ارتباط این خط به هر دلیلی قطع شود، سنسور مانع را شناسایی نموده و از ادامه حرکت درب برقی جلوگیری می کند.

همان طور که گفتیم با قرار گرفتن هر گونه مانعی میان سنسورهای چشمی در برقی و قطع ارتباط فرستنده و گیرنده آن، سیگنالی برای برد درب و مرکز فرمان آن مبنی بر وجود مانع ارسال می شود. در نتیجه برد فرمان اجازه ادامه حرکت را به درب برقی نمی دهد. در نتیجه درب در خلاف مسیر حرکت خود تغییر جهت می دهد. پس از این که مانع از میان سنسورهای عبور نموده و ارتباط آن ها مجددا برقرار شود. چشمی اندکی صبر نموده و با تشخیص وضعیت مطلوب سیگنالی برای ادامه حرکت درب اتوماتیک به برد فرمان ارسال می کند.

معمولا هنگام نصب در اتوماتیک یک جفت از این چشمی ها را در بخش بیرونی درب و یک جفت هم در بخش داخلی آن قرار می دهند. بهترین مکان برای نصب چشمی در برقی بر روی دیوار یا پایه های مخصوص و نزدیک به درب می باشد. این چشمی ها معمولا در ارتفاعی حدود 25 تا 60 سانتی متر از سطح زمین قرار می گیرند.

مزایای نصب چشمی در برقی شامل چه مواردی است؟

برخی از مهم ترین مزیت های استفاده از چشمی درب برقی شامل موارد ذیل هستند:

– نظارت و کنترل میزان عبور و مرورها از درب پارکینگ

– بهبود شرایط تامین امنیت افراد و خودروها

– سرعت بخشیدن به امور تردد ماشین ها

– امکان باز و بست نمودن درب پارکینگ به کمک ریموت کنترل از راه دور

– افزایش سطح رفاه ساکنان ساختمان

بررسی عملکرد چشمی در برقی

سنسور درب اتوماتیک دورژانس

تنوع در درب های اتوماتیک و کرکره های برقی سبب ایجاد تنوع در تجهیزات آن ها نیز شده است. چشمی در برقی نیز دارای مدل های مختلفی است که از منظر ساختار و نوع عملکرد با یک دیگر متفاوت هستند. در ادامه برخی از مدل های رایج این سنسورهای را معرفی خواهیم نمود:

فتوسل معمولی

ساختار فتوسل معمولی متشکل از یک فرستنده و یک گیرنده است که با نور مادون قرمز با یک دیگر ارتباط برقرار می کنند. این نور به طور معمول و با چشم غیر مسلط دیده نمی شود. این چشمی ها باید کاملا رو به روی هم قرار گرفته باشند تا در عملکردشان مشکلی رخ ندهد. این مدل فتوسل با داشتن طول برد 15 متر، مناسب استفاده در راه بندها و درب پارکینگ های اتوماتیک می باشد.

فتوسل برد بلند

ساختار عملکرد در فتوسل برد بلند مشابه فتوسل های معمولی است. تنها تفاوت میان این دو طول بردشان می باشد. در مدل های برد بلند معمولا تا 35 متر فاصله قابل پشتیبانی است. به همین جهت این چشمی ها برای درب های اتوماتیک بزرگ و عریض مورد استفاده قرار می گیرند.

فتوسل وایرلس

فتوسل وایرلس همان طور که از نامش پیداست، نیاز به سیم کشی ندارد. 

فتوسل گردان

اگر محل نصب چشمی در برقی دارای زاویه باشد، بهتر است از فتوسل گردان استفاده نمود. این مدل از نظر ساختاری مشابه فتوسل های معمولی و برد بلند است. تنها تفاوت آن ها در قابلیت گردان بودن چشمی می باشد.

فتوسل آینه‌ای

مهمترین تفاوت در ساختار فتوسل آینه ای نحوه نصب آن ها می باشد. در این مدل بر خلاف دیگر همتایانش، گیرنده و فرستنده هر دو بر روی یک دیوار قرار می گیرند. در مقابل آن ها نیز آینه ای نصب می شود که می تواند نور مادون قرمز دریافتی از سوی فرستنده را برای گیرنده ارسال کند. از جمله مشکلات این فتوسل ها می توان به پایین بودن برد آن ها و مشکلات تنظیم زاویه آینه اشاره نمود.

نکات مهم جهت نصب چشمی در برقی

گاهی شاهد عملکرد نادرست درب پارکینگ هستیم. به طوری که درب هنگام بسته شدن مجدد باز می شود و یا دیگر بسته نمی شود. این مشکل ممکن است به دلیل وجود ایراد در چشمی در برقی رخ دهد. از این رو پیشنهاد می کنیم نکات ذیل را هنگام نصل فتوسل در نظر داشته باشید:

– سنسورهای فرستنده و گیرنده چشمی باید کاملا هم تراز بوده و مقابل یکدیگر قرار بگیرند.

– کثیف شدن چشمی ها در اثر آلودگی های محیطی بر عملکرد صحیح آن ها تاثیر گذار است.

– قرار گرفتن چشمی در برابر نور مستقیم خورشید موجب کارکرد ناقص آن ها خواهد شد. بهتر است از سایبان برای فتوسل استفاده کنید.

– در فتوسل های وایرلس ، ضعیف شدن باتری موجب کاهش قدرت در ارسال و دریافت نور مادون قرمز می شود.

– وجود قطعی در مسیر سیم کشی دستگاه عامل دیگری بر ایجاد اختلال در عملکرد آن می باشد.

– نفوذ آب به درون چشمی ها موجب خراب شدن سنسور شده و آن را از کار می اندازد.

– شکستن قاب رویی فتوسل هم مشکلی است که اغلب درب های اتوماتیک با آن رو به رو می شوند.

شرکت فنی مهندسی دورژانس با 27 سال سابقه درخشان در زمینه فروش،نصب و تعمیر انواع فتوسل های ایرانی و خارجی و نماینده انحصاری محصولات ایتالیا در ایران مفتخر است که بصورت 24 ساعته در حال خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.
شما میتوانید از طریق وبسایت ما با محصولات ما و تیم دورژانس یبیشتر آشنا شوید و همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان دورژانس با شماره زیر تماس بگیرید

69 33 00 91 

خدمات درب اتوماتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *