مقالات

روش استفاده و نصب رول بولت

روش استفاده و نصب رول بولت

رول بولت چیست

در ابتدا باید گفت رول بولت با آنچه که در ایران به بولت می شناسند تفاوت دارد. بولت، استاد بولت (Stud Bolt) یا راد بولت درواقع میله ی فولادی رزوه دار است که عموماً با روکش گالوانیزه تولید می شود از این میله ی فولادی جهت کاربری‌های متفاوت در تاسیسات ساختمان‌ها، سازه‌های فلزی، کاشت شیمیایی، نصب پلیت و … استفاده می گردد. رول بولت ابزاری فولادی است که به صورت مکانیکی با ایجاد نیروی اصطکاکی یا انبساطی درون مصالح پایه از قبیل بتن،سنگ و آجر،  اتصال پیدا میکند و باعث اتصال صفحه پلیت با سطح ماده پایه می گردد. در این مطلب با شرح مشخصات رول بولت و روش نصب رول بولت در کنارتان هستیم.

مشخصات رول بولت

رول بولت یا انکر مکانیکی از جنس فلز آهن یا فولاد میباشد با روکش های مختلف از جمله گالوانیزه سرد یا گرم ،روی و … پوشیده شده است و از یک پیچ که یک سر آن رزوه و سر دیگر آن مخروطی شکل است به همراه یک استوانه فلزی چاکدار و مهره و واشر  تشکیل شده است.

روش نصب رول بولت

ابتدا با سوراخ کردن ماده پایه (بتن،آجر،سنگ) هم اندازه سایز انکر مکانیکی ،رول بولت را داخل سوراخ کرده  و به صورت ضربه ای تا خط علامت روی آن به داخل هدایت میکنید .

بعد مهره را بوسلیه آچار سفت میکنید این عمل باعث میشود که گوِه یا انتهای مخروطی رول بولت به سمت بیرون کشیده شود و استوانه چاکدار را باز کند و درون بتن یا آجر سنگ به حالت انبساطی اصطکاکی محکم شود.

 این عملیات هم قبل از جاگذاری پلیت امکان پذیر هست هم بعد از آن  درصورت جاگذاری پلیت بعد  از نصب بولت باید واشر و مهره را از رول بولت باز کرده صفحه پلیت را جاگذاری کرده بعد از آن ابتدا واشر و سپس مهره را وارد رول بولت کرده و بوسیله آچار مهره را سفت کنید.

موارد استفاده رول بولت

از رول بولت در انواع صنایع مختلف استفاده میگردد:

  • از قبیل استفاده در ساختمانها جهت اتصال اسکلت فلزی (تیر یا ستون ) به بتن  یا جهت نصب وال پست ،پارتیشن،سقف کاذب،نما،نرده، جان پناه
  • همچنین جهت نصب شاسی آسانسور به دیوار چاله آسانسور و نصب پله برقی استفاده میگردد.
  • استفاده های دیگری همچون نصب ساپورتهای تاسیساتی ،جرثقیل های ثقفی،مهار داربست فلزی،نصب تجهیزات و ماشین آلات، نصب ریل راه آهن و مترو و نصب دکلهای برق و مخابرات

اگر این مطلب برایتان مفید بود از دیگر مقالات وبسایت ایمن فک نیز دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *