راهنمای نصب درب اتوماتیک شیشه ای, مقالات

انواع درب اتوماتیک

درب اتوماتیک چیست؟

درب اتوماتیک | در اتوماتیک

درب اتوماتیک از نیازهای ساختمان های امروزی به شمار می رود ما در این مقاله ی جامع قصد داریم همه چیز را در رابطه با در اتوماتیک به طور کامل شرح دهیم. دربهای اتوماتیک به دو صورت شیشه ای و  درب پارکینگی در بازار وجود دارند که هر نوع آن مزایا و کاربرد خاص خودشان را دارند به همین دلیل دربین مردم بسیار محبوب و رایج شده اند.درب های اتوماتیک شیشه ای را معمولا در اماکن پرترددی همچون بانک ،بیمارستان،مراکز تجاری،مراکز درمانی و هتل ها مشاهده می نماییم ،درب های برقی شیشه ای علاوه بر زیبایی که در نظر بیننده ایجاد می کند مانع از هدر رفت انرژی و انتقال انواع بیماری از طریق تماس با دستگیره ی درب ها می شود.درب های خودکار شییشه ای انواع مختلفی دارند که با توجه به موقعیت پروژه می توان از یکی از مدلهای آن استفاده کرد.

در این مقاله ما شما را با جزئیات درب برقی، قطعات ،نحوه ی کارکرد درب خودکار و اینکه دربهای اتوماتیک برای چه مکان هایی مناسب هستند و مزایا و معایب آن ،آشنا می کنیم.شما در انتها با کاربردهای درب برقی در زندگی امروزی ،انواع  درب های اتوماتیک و نحوه ی محاسبه ی قیمت که یکی از سوالات رایج در این زمینه می باشد آشنا خواهید شد.

درب اتوماتیک چیست؟

درب اتوماتیک به نوعی از درب ها گفته می شود که بدون دخالت دست و اعمال فشار و با حساسیت نسبت به حرکت و جنبش به وسیله موتور الکترونیکی و برد الکتریکی که همان مدار فرمان درب اتوماتیک می باشد باز و بسته می شود.

 سیستم درب هوشمند  به دو گونه ی افقی و عمودی حرکت می کنند. عموما درب اتوماتیک شیشه ای به شکل افقی حرکت میکنند که در ادامه انواع آن را نام خواهیم برد ؛ البته در بعضی موارد انواع پارکینگی نیز وجود دارد که به شکل افقی حرکت میکند.اما تقریبا فقط دربهای اتوماتیک پارکینگی و حفاظتی هستند که به شکل عمودی حرکت میکنند و تقریبا هیچ مدل درب نفر رو و شیشه ای وجود ندارد که به شکل عمودی حرکت کند مگر سیستم های خاص و ویژه ای که بیشتر به شکل دکوراتیو و نمایشی اجرا میشوند.

انواع درب های اتوماتیک موجود در بازار به چه شکلی هستند؟

انواع دربهای اتوماتیک  موجود در بازار فعلی ساختمان را میتوان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

درب اتوماتیک شیشه ای   

درواقع ساختار اصلی این نوع درب های اتوماتیک شیشه ای متشکل از یک اپراتور جهت باز و بسته کردن لت ها می باشد .و یک ست فریم و شیشه به اشکال و فرم های متنوع که جهت جداسازی فضاهای مورد نظر کارفرمایان محترم مورد استفاده قرار میگیرد.این مدل از اپراتور ها دارای انواع و اشکال گوناگونی میباشد و تقریبا محدودیت خاصی در ابعاد و اندازه اجرایی ندارد . ضمن اینکه برای تمامی فضاهای موجود در اماکن مختلف مدل های کاربردی به جهت اجرا وجود دارد.

درب های اتومات شیشه ای علاوه بر زیبایی که در محیط خلق می کنند مزایای زیادی از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی دارند به همین دلیل اکثر این درب های خودکار را در مکان های پرتردد استفاده می کنند .برای استحکام درب برقی شیشه ای از شیشه های سکوریت و یا لمینت استفاده می کنند تا امنیت درب های هوشمند را بالا ببرند.

درب اتوماتیک پارکینگی

اینگونه درب ها را به نام دربهای حفاظتی نیز می شناسند، باید گفت این نوع از درب اتوماتیک پارکینگ مناسب تمامی اماکنی است که برای کنترل تردد به طور خودکار در مکانهای عمومی استفاده می شود و مخصوص عبور خودرو ها و وسائط نقلیه می باشند و یا جهت حفاظت از فضاها و یا اماکن کاربرد دارند و به راحتی و به شکل کاملا هوشمند قابل کنترل می باشند.

درب برقی پارکینگی خود دارای مدل های متنوعی می باشد که بنا به نوع کاربری و فضای مورد نظر می توان از یکی از مدل ها بهره مند شد.درب های پارکینگی توسط یک ریموت کنترل فک و بدون دخالت دست به طور خودکار باز و یا بسته می شوند و این موضوع می تواند برای افراد ناتوان و یا مسن که قادر به حرکت دربهای سنگین پارکینگی نیستند  بسیار کمک کننده باشد

کرکره برقی

همانطور که از نام کرکره برقی مشخص هست این نوع درب برقی در واقع مدل مدرن شده ی همان کرکره های معمولی هست که در سطح شهر دیده می شود.اما درحال حاضر نوع این سیستم ها کاملا متفاوت بوده و دارای انواع متفاوتی می باشد.استفاده از کرکره های اتومات برقی امروزه به عنوان درب پارکینیگ بسیار رواج پیدا کرده است و این به دلیل قیمت پایین این نوع درب اتومات پارکینگی  می باشد.قیمت درب اتوماتیک پارکینگی نسبت به نوع و متریال استفاده شده در آن متفاوت می باشد.

کرکره های اتوماتیک برقی نیز با توجه به نوع تیغه و موتور استفاده شده در آن تقسیم بندی می شوند ، معمولا از کرکره هایی که جنس تیغه ی آن ها گالوانیزه می باشد بیشتر در پارکینگ منازل استفاده می شود و از کرکره های اتومات با تیغه ی پلی کربنات که استحکام و مقاومت بالاتری دارند در اماکنی همچون صرافی ها و طلا فروشی ها که نیاز به امنیت بیشتری دارند استفاده می شود

انواع درب اتوماتیک شیشه ای

1-درب اتوماتیک کشویی | اسلایدینگ | (sliding)


درب های اتوماتیک کشویی
 به اشکال متنوعی موجود می باشند درب اتوماتیک ریلی برای حرکت به طرفین نیاز به یک فضای ثابت مثل دیوار دارد.حداکثر بازشویی که این درب اتوماتیک شیشه ای کشویی میتواند در اختیار مصرف کننده قراردهد تا 50% کورس حرکت خود می باشد.دربهای برقی کشویی جزء رایجترین درب های برقی شیشه ای می باشند و به دلیل سادگی و زیبایی در هر نوع مکانی قابلیت نصب دارند .درب اتوماتیک اسلایدینگ درون یک ریل به صورت رفت و برگشتی حرکت می کند و قابلیت تنظیم سرعت باز و بسته شدن را دارند.

2-درب اتوماتیک تلسکوپی (telescopic )

درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی نیز درواقع به شکل درب اتوماتیک کشویی عمل میکنند .با این تفاوت که هنگام حرکت خود با دولت متحرک به هر سمت می رود و میتواند حداکثر تا 66% کل فضای حرکت باز شود.در این حالت فضای بیشتری را نسبت به همتای اسلایدینگ خود در اختیار مصرف کنندگان بگذارد.لت های درب برقی تلسکوپی همزمان به یک سمت حرکت می کنند و بر روی لت ثابت جمع می شوند.

دربهای شیشه ای تلسکوپی معمولا در اماکنی که نیاز به بازشوی بیشتری باشد توصیه می شود.این نوع درب های برقی به  دو صورت نیمه تلسکوپی و تمام تلسکوپی طراحی می شوند ، دربهای تلسکوپی نیز درون یک ریل به صورت افقی حرکت می کنند و سرعت حرکت لت های شیشه ای باید به گونه ای تنظیم شود که لتهای متحرک به طور هم زمان پشت لت ثابت قرار بگیرند.

3-درب  اتوماتیک ریولوینگ گردان| چرخان |(revolving)


درب اتوماتیک شیشه ای گردان خاص ترین ، زیباترین ، پرمزایاترین و البته گران قیمت ترین نوع از تمامی درب های شیشه ای اتوماتیک موجود در دنیا می باشد.
درب اتوماتیک شیشه ای گردان دارای یک سیلندر عموما شیشه ای بوده که در مرکز این دایره ی شیشه ای یک لوله و شفت اصلی قراردارد که از این شفت باله هایی متصاعد شده است.ممکن است در یک درب گردان دو یا سه یا چهار باله وجود داشته باشد .قیمت درب اتوماتیک شیشه ای به نوع مدل درب الکترونیکی و متریال استفاده شده در آن بستگی دارد اما به طور معمول درب برقی شیشه ای گردان نسبت به انواع دیگر گران قیمت تر است.

درب اتوماتیک ریولوینگ حالت چرخشی دارد بدین ترتیب همیشه در حالت بسته دیده می شود در صورتیکه با هر چرخش درب باز می شود به همین علت به این درب چرخشی درب همیشه بسته می گویند.همین خاصیت درب خودکار چرخان باعث شده تا کمترین میزان هدر رفت انرژی را در بین تمامی درب های هوشمند داشته باشد.

4-درب اتوماتیک نیم گرد | درب قوسی | (curve)

مکانیزم درب اتوماتیک نیم گرد نیز در واقع همانند درب اتوماتیک کشویی می باشد و تنها تفاوت این دو درب برقی در صاف و قوس دار بودن می باشد.میزان عرض بازشو درب برقی قوسی نیز متفاوت بوده است .زیرا که میزان قوس درب های کرو در محیط بازشو تاثیر می گذارد.و در واقعا تمامی درب های قوس دار بازشو بیشتری نسبت به همتای sliding خود ارائه می دهند.برای طراحی وساخت درب اتوماتیک کرو از شیشه های سکوریت منحنی و قوس دار استفاده می شود به همین دلیل قیمت این درب برقی نسبت به درب های خودکار دیگر کمی بالاتر است.معمولا ساختمان هایی که حالت نیم دایره دارند برای ورودی درب خود از درب های curve برای هماهنگی بیشتر استفاده می کنند.همچنین می توان رنگ شیشه سکوریت و فریم دور درب را به انتخاب و سلیقه کافرما و متناسب با نمای ساختمان انتخاب کرد

5-درب اتوماتیک لولایی ( swing  )

برای درب اتوماتیک لولایی در ذهنتان یک درب لولایی عادی را تصور کنید که میتواند از هر جنسی باشد.مانند چوب ، شیشه ، فلز ، سنگ و …
درب لولایی ساده به راحتی می تواند با نصب یک اپراتور به یک درب لولایی اتوماتیک تبدیل شود بدین ترتیب با کمترین هزینه و تخریب از امکانات یک درب برقی می توانید بهره بجویید.درب اتوماتیک لولایی می تواند به صورت تک لنگه و یا دو لنگه باشد ، در مدل درب برقی سوئینگ به صورت دو لنگه می توان باز شوی لنگه های درب را طوری تنظیم کرد که موقع ورود یک لنگه باز شود و موقع خروج لنگه ی دیگر و یا تنظیمات دیگر بدین صورت می باشد که هر دولنگه موقع ورود و خروج باز و بسته شوند.در مورد درب برقی لولایی افراد تصور می کنند که احتمال برخورد درب با کاربر وجود خواهد داشت در صورتی که با نصب سنسور تشخیص حرکت هنگام نزدیک شدن فرد به درب لولایی،درب به طور هوشمند یا سرعت حرکتش کم می شود و یا ایست کامل دارد.

6-درب اتوماتیک مثلثی (درب با زاویه شکسته )

تصور کنید اگر یک درب اتوماتیک اسلایدینگ را از وسط نود درجه خم کنیم تبدیل به درب اتومات مثلثی میشوند !در واقع این راحت ترین راه توصیف درب اتوماتیک شیشه ای مثلثی بود.این نوع از در برقی در ساختمان هایی با نمای مدرن و زاویه دار و فضاهای خاص کاربرد دارد.درب اتومات مثلثی مناسب مکانهایی است که فضای ورودی کمی دارند.

درب برقی مثلثی از دو ریل مجزا تشکیل شده است که با هم زاویه ی 90 درجه را تشکیل می دهند، بدین ترتیب هر لت شیشه ای متحرک در ریل خود باز و بسته می شود.همان طور که در بالا اشاره شد این درب برقی، بازشویی همانند درب اسلایدینگ دارد به همین دلیل همانند درب کشویی شیشه ای به یک لت ثابت که می تواند شیشه ی ثابت و یا دیوار باشد نیاز دارد. زیرسازی درب اتوماتیک مثلثی کار بسیار تخصصی می باشد و حتما باید توسط تکنسین های ماهر و باتجربه صورت گیرد.

7-درب اتوماتیک تاشو ( فولدینگ ) (آکاردئونی ) (Folding)

اگر بخواهیم در مورد درب اتوماتیک فولدینگ توضیح بدهیم باید بگوییم که:
این نوع درب اتوماتیک شیشه ای تاشو برای فضاهایی که عرض بازشوی خیلی کمی دارند مناسب اجرا می باشد.درب اتوماتیک فولدینگ که به شکل عامیانه به درب های اتوبوسی هم معروف هستند با مکانیزم ساده خود تا بیش از 90% عرض ورودی را در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهد.این درب های آکاردئونی دقیقا به حالت آکاردئونی عمل کرده و به طرفین تا می شوند.و در نهایت کل عرض ورودی را در اختیار عابرین قرار میدهد.

درب اتوماتیک folding عملکردی شبیه به دربهای اتومات لولایی دارد با این تفاوت که هر لنگه ی درب اتومات تاشو درست از وسط به دو قسمت شده است و توسط لولا هر قسمت به یکدیگر متصل شده اند، به طوریکه هنگام باز شدن درب خودکار این دو قسمت بر روی هم قرار می گیرند .درب برقی تاشو با توجه به عرض ورودی درب می تواند به یک سمت و یا به طرفین جمع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *