مطالب دورژانس

آشنایی با برد در برقی دورژانس و وظایف آن!

برد در برقی دورژانس

در این مقاله قصد داریم تا آشنایی با برد درب برقی را با یکدیگر بخوانیم. برد در برقی وظیفه کنترل درب اتوماتیک را بر عهده دارد.

این برد مرکز فرمان و مغز متفکر در سیستم درب های برقی است که دستورات لازم برای به حرکت در آمدن لنگه های درب را به دیگر اجزا ارسال می کند.

برد فرمان موظف است اعمال تمام بخش های سیستم را زیر نظر داشته و آن ها را هدایت کند. به همین سبب در صورت خراب شدن و یا آسیب دیدن، عملکرد در اتوماتیک دچار مشکل خواهد شد. 

وظیفه برد در برقی چیست؟

همان طور که گفتیم برد در برقی  در حقیقت جعبه ای است که حکم مغز متفکر را در سیستم درب های اتوماتیک دارد. این برد با تجمع مدارات الکترونیکی متعدد، وظایف خود را به سر انجام می رساند. مهم ترین وظیفه این برد الکترونیکی، کنترل و نظارت بر عملکرد قطعات سیستم و هدایت آن ها در جهت درخواست کاربر است.

به عبارت دیگر زمانی که کاربر، دستور باز یا بسته شدن را برای درب ارسال می کند. برد فرمان این دستور را دریافت نموده و پس از پردازش آن، به موتور الکتریکی و جک های برقی فرمان حرکت می دهد. سپس در طول مدت زمان باز یا بسته شدن درب، سرعت حرکت لنگه ها را تحت اختیار داشته و اگر مانعی بر سر راه درب برقی مشاهده کند، فرمان ایست صادر خواهد کرد.

به این ترتیب علاوه بر هدایت لنگه های درب در جهت باز و بسته شدن، از آسیب دیدن آن ها هنگام مواجهه با مانع، جلوگیری می نماید. برد در برقی با دیگر اجزای سیستم، توسط کابل و یا به صورت بی سیم (امواج رادیویی) ارتباط برقرار می کند. به این ترتیب قطعات و متعلقات درب می توانند فرامین لازم را از تابلو مدار فرمان دریافت کنند. 

برد در برقی دورژانس

قطعات تشکیل دهنده برد در برقی کدام اند؟

برد در برقی از قطعات و بخش های مختلفی تشکیل شده است که این قطعات در وظیفه برد در برقی که هر کدام از آن ها وظیفه خاص خود را دارند. در ادامه هر یک از این قطعات را به صورت مجزا معرفی خواهیم نمود:

برد اصلی: درون تابلو فرمان ، یک برد بزرگ و اصلی قرار دارد که تمام قطعات بر روی آن نصب می گردند. این برد دارای یک میکروپروسسور است که جهت دریافت اطلاعات از سیستم و پردازش آن ها طراحی شده است. این میکرو پروسسور، اطلاعات دریافتی را پردازش نموده و سپس دستور نهایی را برای دیگر اجزا صادر می کند. 

ترانس تغذیه: وظیفه اصلی ترانس تغذیه، تامین نیروی الکتریکی مورد نیاز برد اصلی و دیگر متعلقات سیستم درب اتوماتیک می باشد. این ترانس در بخش ورودی دارای 3 پایه است. دو  پایه آن ورودی برق 220 ولت و پایه سوم هم برای ارت است. خروجی آن هم به صورت ولتاژ مستقیم 12 ولت و 24 ولت می باشد که به برد اصلی می رود. 

کارت ویدئویی: زمانی که دکمه های ریموت کنترل را فشار می دهید، سیگنال ارسال شده توسط کارت ویدئویی دریافت می شود. سپس این سیگنال به برد اصلی منتقل می گردد تا فرمان لازم از سوی برد صادر شود. 

ترمینال: ترمینال ها وظیفه برقراری اتصال میان برد اصلی با دیگر متعلقات سیستم درب اتوماتیک را بر عهده دارند. به طور کلی تمام فرامین برد در برقی از طریق ترمینال ها برای سایر اجزا ارسال می گردد. 

فیوز: در انواع برد در برقی دو عدد فیوز قرار دارد که هر کدام از آن ها وظیفه خاصی دارند. یکی از آن ها فیوز آمپر پایین است که برای محافظت سنسورهای چشمی به کار می رود و دیگر فیوز آمپر بالاست که جهت محافظت از جک بازویی، فلاشر و قفل برقی مورد استفاده قرار می گیرد. البته در برخی از مدل های برد فرمان، فیوزهای بیشتری به کار رفته است که هر کدام برای محافظت از بخشی خاص تعبیه شده اند. به طور مثال ممکن است برای برق ورودی، موتورها و حتی قفل برقی فیوزهای مجزا در نظر گرفته شود. 

دیپ سوئیچ: دیپ سوئیچ ها مجموعه ای از شاسی های کوچک هستند که جهت تنظیم سیستم در اتوماتیک به کار گرفته می شوند. 

لامپ های LED: این لامپ های کوچک جهت نشان دادن وضعیت کاری دستگاه، با توجه به عملکرد سیستم درب اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرند. 

صفحه نمایشگر: در دستگاه های دیجیتالی نظیر برد در برقی از صفحه نمایشگر برای راحت بودن برنامه ریزی دستگاه استفاده می شود.

نحوه برقراری ارتباط میان ریموت کنترل و برد در برقی

اگر برایتان سوال است که ارتباط میان ریموت کنترل و برد در برقی چگونه برقرار می شود؟ چطور می توان از طریق ریموت فرمان باز یا بسته شدن درب را برای برد ارسال نمود؟ پیشنهاد می کنیم در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید. 

ریموت در برقی وسیله ای است که به کمک آن فرمان باز یا بسته شدن را از راه دور برای درب اتوماتیک ارسال می کنیم. پس از ارسال فرمان از طریق ریموت، گیرنده برد در برقی پارکینگ آن را دریافت نموده و شروع به پردازش سیگنال می کند. اگر این سیگنال را شناسایی نموده و از امنیت آن اطمینان یابد، اجازه باز یا بسته شدن را به دیگر اجزای درب می دهد. 

ریموت کنترل ها عملکرد ساده ای دارند. برای کار با این دستگاه کوچک تنها کافی است دکمه مورد نظر را فشار داده و آن را در مقابل درب قرار دهید. سپس کارت رادیوئی به عنوان گیرنده سیگنال، ارتباط میان ریموت و برد در برقی را فراهم می آورد. به این ترتیب دستور صادر شده از سوی کاربر، دریافت شده و سپس برای دیگر بخش های سیستم ارسال می شود.

به عبارت دیگر دستگاه ریموت کنترل به همراه آنتن و کارت رادیوئی گیرنده به روی برد فرمان، اجزای ارتباط رادیوئی در یک سیستم درب اتوماتیک را تشکیل می دهند.

شرکت فنی مهندسی دورژانس با 27 سال سابقه درخشان در زمینه فروش،نصب و تعمیر انواع درب های اتوماتیک  ایرانی و خارجی و نماینده انحصاری محصولات ایتالیا در ایران مفتخر است که بصورت 24 ساعته در حال خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.

شما میتوانید از طریق وبسایت ما با محصولات ما و تیم دورژانس یبیشتر آشنا شوید و همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان دورژانس با شماره زیر تماس بگیرید

69 33 00 91 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *