مقالات

راهبند چیست و چه کاربردهایی دارد؟

راهبند چیست؟ کاربردهای راهبند

به طور کلی از راهبند ها برای در اختیار گرفتن نحوه تردد وسایل نقلیه استفاده می شود. راهبند ها همچنین برای کنترل ترافیک، اخذ عوارض در پارکینگ ها و اتوبان ها، بالا بردن امنیت مکان های با اهمیت بالا همچون ساختمان های اداری و تجاری، مکان های دولتی و نظامی، فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن و … استفاده می شود. از دیگر ویژگی های راهبند می توان به قابلیت اتصال انواع تجهیزات کنترل تردد (دوربین تشخیص پلاک، تگ RFID، دستگاه کارتخوان و … ) اشاره کرد که می توان با این تجهیزات راهبند را هوشمند کرد تا در غیاب نگهبان کار خود به درستی انجام دهد. با ما همراه باشید تا با ویژگی ها و کاربردهای راهبند بیشتر آشنا شوید.

برای خرید راهبند با شماره‌ی 02127664000 تماس بگیرید

تفاوت راهبند های قدیم و جدید

 
امروزه راهبند ها حاوی یک دوربین مدار بسته هستند که به صورت پیوسته و مداوم در حال ثبت و ضبط فیلم و تصویر افرادی است که در حال انتظار برای باز شدن راه هستند. اولین مزیت وجود دوربین مدار بسته روی راهبند ثبت پلاک تمامی خودروها میباشد و علاوه بر آن تصویر صورت راننده و سرنشینان به طور واضح ثبت میشود که در صورت بوجود آمدن هر گونه مشکل از طریق تصاویر و فیلم ها بتوان سند و مدرکی را برای اثبات جرم ارائه داد.
سری اول برقی نبودند و به صورت دستی جابجا میشدند که باید مشقت های فراوانی را برای بالا بردن و پائین آوردن آن میکشید. البته این نوع راهبند ها در زمان خود از کارآیی بسیار خوبی بهره مند بودند اما در حال حاضر اتوماتیک نبودن هر وسیله ای غیر منطقی میباشد. نسل قدیم راهبند ها بوسیله یک لوله آهنی سنگین ساخته میشد که یک سر آن به پایه نگهدارنده متصل میشد و با یک قرقره و دستگیره جابجا میشد. برای بالا بردن راهبندهای قدیمی یک نفر باید به طور مداوم و همیشگی در کنار دستگیره راهبند می ایستاد تا اقدام به حرکت دادن آن کند اما در ساخت نسل جدید از تجهیزات و تکنولوژی های نوین بهره میگیرند که کار را بسیار ساده کرده است.
 

دلیل اهمیت راهبند

این وسیله از نظر امنیتی بسیار مهم است زیرا اگر جلوی درب ورودی وجود نداشته باشد، افراد به سادگی و بدون هیچ اجازه‌ای می‌توانند وارد ملک خصوصی شما شوند.
وجود راهبند یا جک ریلی این امکان را فراهم می‌کند که فرد ماشین مورد نظر را بررسی کرده و اگر مورد تایید بود، اجازه ورود دهد اما اگر فرد مشکوک بود می‌تواند اجازه ورود به او ندهد و از عبور فرد جلوگیری کند.

نحوه انتخاب راهبند

چند نکته قبل از انتخاب راهبند حائز اهمیت می باشد که باید از آن آگاهی داشته باشیم :

  1. متراژ فضایی که میخواهیم محدود کنیم
  2. میزان رفت و آمد در آن فضا
  3. میزان اهمیت آن فضا

با توجه به آیتم های فوق الذکر می توان از انواع راهبند میله ای (متداول ترین نوع راهبند)، راهبند ستونی یا بولارد (موارد امنیتی و مکان های با محدودیت ارتفاع)، راهبند زنجیری (برای پوشش متراژهای بالا)، راهبند میله ای با بازویی تا شونده (برای مکان های مسقف و دارای محدودیت ارتفاع)، راهبند دفنی (برای موارد امنیتی و نظامی) و … به منظور این هدف بهره جست. خود این راهبند ها نیز به دو دسته ی الکتروهیدرولیکی (تردد بالا) و الکترومکانیکی (تردد نرمال) تقسیم می شوند که نحوه ی سیستم کارکرد این دو مدل متفاوت می باشد.

سیستم هیدرولیک در تولید راهبند ها میتواند تفاوت را چشم گیر کند زیرا باعث از بین رفت اصحطکاک قطعات می شود و عمر دستگاه بالا رفته و همچنین نیاز به سرویس های دوره ای به حداقل می رسد، البته این در صورتی است که تردد ما در شبانه روز بالاتر از ۵۰۰ مرتبه باشد.

برای مشاوره با کارشناسان مجرب ما و کسب اطلاعات بیشتر با شرکت تماس حاصل فرمایید 02172239

همچنین برای مشاهده ی انواع مشخصات راهبند ها می توانید به صفحه ی اختصاصی راهبند مراجعه فرمایید.

کاربرد راهبندها

راهبند وسیله ای است که با به کار بردن آن می توان ورود و خروج وسیله نقلیه را کنترل کرد. راهبند اتوماتیک که بیشترین کاربرد را برای پارکینگ های عمومی پرتردد دارد می تواند به دستگاه های کنترل تردد نیز متصل گردد. البته راهبند از لحاظ کارکرد به چند گونه تقسیم بندی می شود که می توان مدل بوم دار را پر کاربردترین آن دانست و در رده بعدی مدلهای بولارد و زنجیری قرار دارد. کنترل ابنیه ملل بزرگترین وارد کننده ی راهبند و پارکینگ در ایران بوده و در این صفحه شما را با مزیت و معایب آن آشنا می کند. راهبند پارکینگ در مکان هایی استفاده می شود که برای کنترل تردد بیشتر و دقیق تر و امنیت آن مکان نیاز به نیروی غیر انسانی باشد. راهبند نقش مهمی در حفظ جان عابرین پیاده نیز دارند زمانی که ترمز اتومبیل بریده شود که این یک اتفاق تصادفی است و یا از روی عمد کسی بخواهد با سرعت وارد محدوده حفاظتی که پر از تردد عابرین پیاده است، بشود، راهبند مانند سد از ورود آن اتومبیل جلوگیری می کند. مسئله دیگر و مهم در مورد راهبند برند آن میباشد. روشن است که راهبندهای خارجی از کیفیت بالاتری نسبت به راهبندهای ایرانی برخوردار هستند ولی به دلیل نوسانات و قیمت بالای ارز در کشورمان می توان از برندهای ایرانی استفاده کرد.

کاربرد راهبندها | درب سازان ایمن فک

قیمت نصب راهبند

راهبند برای ایجاد امنیت گزینه بسیار مناسبی است بنا به نیاز و کاربری محل، از مدلهای هیدرولیک و الکترو مکانیک، پر تردد و کم تردد، استفاده می شود؛ یکی از این انواع راهبند که در فروشگاه کنترل ابنیه ملل لیست قیمت آن نمایش گذاشته است. قیمت راهبند بر اساس نوع عملکرد و میزان کارکرد تعریف می گردد. قیمت انواع هیدرولیکی نسبت به مدل های الکترومکانیک بیشتر است. همچنین تعداد تردد نا محدود نیز می تواند در قیمت راهبند پارکینگ تغییر ایجاد نماید. البته برند و کشور سازنده نیز در قیمت گذاری تاثیر گذار است. به طور مثال برند های ایتالیایی یا آلمانی تولیداتی با قیمت بالا عرضه می کنند. در اینجا سعی شده به انواع راه بند اتوماتیک اشاره و توضیح مختصری در رابطه با نحوه ی عملکرد انواع و طرز کار آنها بپردازیم تا با مشاوره تکمیلی دستگاه مطلوب مورد نظر جهت کنترل تردد را انتخاب نماییدراه بند ها بطور كلي به چند دسته تقسیم می شوند:

• مدل اهرمی مکانیکی (نسبت به برند و مارک راهبند از 100 بار تا 600 بار در طول روز متغیر می باشد.)
• مدل اهرمی هیدرولیکی (برای تردد بسیار بالا و تردد نامحدود)
• مدل ستونی (برای مکان های فوق امنیتی و فوق خاص)
• مدل دفنی (برای مکان های فوق امنیتی و فوق خاص)
• مدل پارکینگ بند (قفل پارک برای یک خودرو)
• مدل زنجیری (برای تردد بالا و مکانهای خاص)

تعمیر راهبند

از آنجایی که راهبندها مورد تردد بالا و باز و بسته شدن زیاد قرار می گیریند، نیازمند سرویس و نگهداری می باشند. همچنین اگر هنگام نصب راهبند، اصول نصب صحیح رعایت نشود بعد از گذشت مدتی، راهبند دچار خرابی خواهد شد. در چنین مواردی نیازمند یک تعمیرکار ماهر یا تکنسین مجرب هستیم تا در سریع ترین زمان ممکن مشکل راهبند ما را حل کند. 

تکنسین های دورژانس (واحد خدمات و تعمیرات شبانه روزی ایمن فک) 7 روز هفته و به صورت 24 ساعته آماده خدمت دهی به مشتریان هستند. چنانچه راهبند شما دچار هر گونه مشکل یا خرابی شد با شماره تلفن 72239-021 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *