مقالات

روش های خلاص کردن جک پارکینگ هنگام قطع شدن برق

روش خلاص کردن جک پارکینگ | باز کردن درب برقی هنگام قطعی برق

استفاده از جک های پارکینگی این روزها به اکثر خانه ها و ساختمان های شهرها نفوذ کرده است. به طوری که شاهد نصب آن بر روی درب بسیاری از پارکینگ های مسکونی، اداری و تجاری هستیم. اما مشکلی که در روزهای اخیر بسیاری از مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند کمبود برق و گاه قطعی مداوم آن است. شروع فصل تابستان و افزایش مصرف برق برای خنک کردن هوا باعث ایجاد مشکل قطعی در طول شبانه روز شده است. با وجود این مشکل، آیا دیگر امکان استفاده از جک های برقی وجود ندارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با روش خلاص کردن جک پارکینگ و نحوه باز کردن درب برقی هنگام قطعی برق آشنا شوید.

به طور کلی می توان اذعان داشت بهترین جک پارکینگ موجود در بازار شرایطی نظیر قطع شدن برق یا بروز مشکل در سیستم را پیش بینی نموده اند. از این رو راهکاری هم برای آن در نظر گرفتند. در واقع اغلب این جک ها دارای یک کلید خلاص کن هستند که در مواقع اضطراری می توان آن را به کار گرفته و جک را از مدار درب خارج نمود.

روش های خلاص کردن جک پارکینگ چگونه است؟

هر یک از جک های پارکینگی موجود در بازار ممکن است از روش خلاص کردن متفاوتی نسبت به همتایان خود استفاده کنند. برای این منظور برخی از متداول ترین روش ها را شرح می دهیم.

خلاص کردن جک پارکینگ به وسیله سوئیچ

برای خلاص کردن جک پارکینگ در روش سوئیچ معمولا از یک آچار به نام آلن استفاده می شود. در این روش باید آلن را روی جکی که درب دوم را بسته است، نگه دارید. حال درب را در جهت خلاف باز شدن، اندکی فشار دهید. سپس خلاص کن را 90 درجه به سمت باز شدن بچرخانید. حال درب را باز نموده و به سراغ لنگه دیگر آن بروید.

تمام مراحل قبل را بر روی لنگه دوم هم باید تکرار کنید. به این ترتیب جک برقی از مدار درب برقی خارج شده و می توان در را به صورت دستی باز و بست نمود. پس از عبور از درب مجددا جک پارکینگ را به کمک سوئیچ آلن به حالت اتوماتیک درآورید.

استفاده از برق اضطراری جک پارکینگ

برخی از افراد به جای خلاص کردن جک پارکینگ ترجیح می دهند از برق اضطراری برای باز و بست آن در زمان قطع برق استفاده کنند زیرا روش خلاص کردن کمی مشکل بوده و نیاز به پیاده شدن از ماشین دارد. اما با وجود برق اضطراری سیستم به کار خود مانند قبل ادامه داده و دیگر برای هر بار باز و بست درب نیاز به خلاص کردن جک ها نخواهید داشت.

اگر شما هم تمایل به استفاده از سیستم برق اضطراری را دارید، در اولین قدم باید ولتاژ برق جک پارکینگ را بررسی کنید. مهم است که بدانید سیستم شما دارای ولتاژ 220 است یا 24؟

سیستم برق اضطراری جک پارکینگ 24 ولت

اگر سیستم جک پارکینگ شما از 24 ولت استفاده می کند، بی شک شما خیلی خوش شانس هستید. در این سیستم ها برای راه اندازی برق اضطراری تنها نیاز به دو باتری 4.5 یا 7 آمپر با 12 ولت دارید. باتری ها را درون یک قاب ضد آب قرار داده و آن را به یک کیت شارژ متصل کنید. سپس سیستم برق اضطراری را وارد مدار در برقی نمایید.

به این ترتیب با هزینه ای نسبتا کم می توانید در زمان قطع برق هم از جک های پارکینگی بهره ببرید.

سیستم برق اضطراری جک پارکینگ 220 ولت

در صورتی که جک پارکینگ ساختمان شما دارای سیستم 220 ولتی است، باید هزینه بیشتری برای راه اندازی برق اضطراری پرداخت کنید. این سیستم ها با وجود برتری هایی که نسبت به 24 ولت دارند، اما در زمینه برق اضطراری دردسر زیادی به دنبال خواهند داشت. در واقع هیچ تفاوتی ندارد که شما از موتور توبولار استفاده می کنید یا ساید. برای ایجاد برق اضطراری کارتان کمی مشکل است.

راهکار استفاده از برق اضطراری برای جک پارکینگ 220 ولت چیست؟

تنها راه کار برای داشتن برق اضطراری در جک پارکینگ 220 ولت، کمک گرفتن از UPS سینوسی است. برخی مدل های درب اتوماتیک به صورت پیش فرض دارای UPS هستند که البته گران تر از مدل های مشابه می باشند. با این حال اگر درب پارکینگ اتوماتیک شما آن را ندارد، می توانید به صورت مجزا خریداری نموده و در مدار جک برقی نصب نمایید.

UPS علاوه بر حرکت جک پارکینگ در زمان قطع برق می تواند درب های کرکره ای را نیز بالا و پایین ببرد. ضمن این که امکان تغذیه چند لامپ کوچک با این وسیله نیز وجود دارد. به این ترتیب می توان در زمان قطع شدن برق لامپ های پارکینگ را هم به UPS متصل نموده و از روشنایی آن استفاده کنید.

البته در نظر داشته باشید که تهیه یک UPS نیازمند پرداخت هزینه ای در حدود 3 یا 4 برابر سیستم برق اضطراری در جک های 24 ولت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *