مقالات

معرفی اجزای تشکیل دهنده ی درب اتوماتیک

معرفی اجزای تشکیل دهنده ی درب اتوماتیک

در این مقاله به بررسی اجزای درب اتوماتیک می پردازیم. اپراتور درب اتوماتیک از دو قسمت اصلی به شرح زیر تشکیل شده است:

  1. سیستم الکترونیکی درب اتوماتیک که شامل جعبه کنترل درب اتوماتیک، موتور الکتریکی، کلید یا کلید کنترل برای تعیین وضعیت عملکرد سیستم، ریموت و گیرنده، سنسورها یا چشم ها و منبع تغذیه یا منبع تغذیه درب اتوماتیک می باشد.
  2. سیستم مکانیکی درب های اتوماتیک برقی شامل ریل اصلی سیستم، روکش دستگاه، سطح مقطع قابل تعویض، آویز اپراتور، تسمه، نگهدارنده تسمه، پیچ، استپر، بازوی روکش، سیم جمع کن و نگهدارنده روکش می باشد.

اجزای اپراتور درب اتوماتیک

قسمت الکترونیکی اپراتور دارای موارد مختلفی با مشخصات ویژه می باشد که عبارتند از:

1- موتور برق در درب های برقی یکی از اصلی ترین قطعات الکترونیکی است که وظیفه جابجایی درب را بر عهده دارد. مطرح ترین و باکیفیت ترین تولید کننده موتور درب اتوماتیک در زمینه درب های اتوماتیک فک ایتالیا است که محصولات خود را در مدل ها و ظرفیت های مختلف عرضه می کند.

2-برد الکترونیکی یا مرکز فرماندهی یا جعبه کنترل درب اتوماتیک که قطعا قسمت اصلی درب اتوماتیک می باشد. این قسمت کلیه فرآیندهای مربوط به فعالیت درب های اتوماتیک را مدیریت می کند و تمامی برنامه ریزی های لازم برای شخصی سازی عملکرد درب اتوماتیک از طریق این قسمت انجام می شود.

3- سنسورهای درب اتوماتیک یا سنسورهای درب ورودی همانطور که از نام آنها مشخص است بررسی می کنند که افراد در حال عبور از داخل یا خارج و یا ایستادن بین لت های متحرک درب هستند و وظیفه اعلام این حرکات به تابلو بر عهده این قسمت می باشد.

4- کلید کنترلی یا کلید تعیین وضعیت که در اشکال و مدل های مختلف اعم از دیجیتالی، دکمه ای و کلیدی وجود دارد و برای تعیین حالت کار دستگاه برقی استفاده می شود. این قطعه معمولا دارای پنج حالت مختلف مانند اتوماتیک، دائمی باز یا کاملا باز، اتوماتیک با باز شدن جزئی یا حالت زمستانی، قفل دائمی، ورود ممنوع یا حالت یک طرفه است که کاربر می تواند با انتخاب هر یک از درب اتوماتیک خود، آن را انتخاب کند. این حالت ها از آن ویژگی استفاده کنید

5- در درب اتوماتیک برقی قطعا استفاده از ریموت و گیرنده جزو الزامات و ضرورتی است که همه کاربران به آن نیاز خواهند داشت. در مدل‌های ابتدایی‌تر، ریموت و گیرنده‌ها فقط یک بار در را باز می‌کردند و دوباره به صورت خودکار بسته می‌شدند. اما در مدل های پیشرفته تر، حالت های درب را می توان با دکمه های مختلف ریموت تغییر داد.

6- منبع تغذیه یا منبع تغذیه درب های اتوماتیک که به عنوان ترانسفورماتور دستگاه عمل می کند و بسته به مدل درب الکترونیکی مورد استفاده، برق ورودی 220 ولت را به برق 24-90 ولت تبدیل می کند و در اختیار سایر قسمت های الکتریکی دستگاه قرار می دهد. در مدل های پیشرفته تر، این قطعه وظیفه جلوگیری از عبور نوسانات برق یا استابلایزر را نیز بر عهده دارد.

اجزای مکانیکی اپراتور در درب برقی اتوماتیک

در قسمت مکانیکی درب ورودی اتوماتیک که از قطعات مختلفی تشکیل شده است باید از اصل و اورجینال بودن تمامی قطعات اطمینان حاصل شود.

زیرا رعایت نکردن این موضوع باعث بروز مشکلات جدی شده است که ساده ترین آنها صدای سریع قطعات مکانیکی هنگام باز و بسته شدن درب برقی است.
یکی از مهم ترین قطعات مورد استفاده در درب ورودی الکترونیکی، ریل اصلی سیستم است که تمامی اقلام اپراتور بر روی آن سوار شده و تمامی وزن و فشار لت های متحرک به آن وارد می شود.

به همین دلیل باید از قطعه اصلی و اورجینال کارخانه استفاده کنید.

پس از اینکه تمامی اقلام الکترونیکی و مکانیکی اپراتور درب ورودی اتوماتیک روی ریل مونتاژ می شود.

در نهایت روکش دستگاه که روی ریل نیز نصب می شود جهت اطمینان از ایمنی قطعات برای جلوگیری از سرقت و جلوگیری از تماس مستقیم آب و خاک با تجهیزات داخل ریل تعبیه شده است.

ریل درب های اتوماتیک همگی آلومینیومی بوده و در صورتی که اپراتور مورد نظر از استاندارد بالا و کیفیت ساخت خوبی برخوردار باشد باید دارای مقاطع قابل تعویض نیز باشد.
قسمت قابل تعویض نوار آلومینیومی باریکی است که به همراه لایه ای از لاستیک EPDM بر روی ریل نصب می شود و وظیفه آن جلوگیری از انتقال ارتعاش ناشی از حرکت لت های متحرک به ریل اصلی می باشد.

مونتاژ تجهیزات و اجزای درب اتوماتیک

پس از مونتاژ اجزای الکترونیکی درب اتوماتیک بر روی ریل دستگاه، نوبت به پیاده سازی سایر تجهیزات مکانیکی از جمله آویزهایی می رسد که وظیفه نگه داشتن لت های متحرک روی ریل را دارند، تسمه ای که از طریق آویزها به آویزها متصل می شود. تسمه را می بندد و باعث انتقال قدرت موتور می شود. به سمت چوب لباسی ها می روند و در نهایت در را حرکت می دهند.

در پایان کار هرزگر نیز که از نامش مشخص است، مانند موتور شروع به چرخش از طریق تسمه می کند تا چرخه نقاله در جهت حرکت لت های درب اتوماتیک برای باز یا بسته شدن کامل شود. .

مابقی قطعات مکانیکی مربوط به درب های اتوماتیک نیز شامل پله ها می باشد که وظیفه ترمز مکانیکی انتهای درب هنگام باز شدن را بر عهده دارند و یا بازوی کاور که درب را به ریل وصل می کند و همچنین روکش نهایی. در انتهای اپراتور ریل و در نهایت سیم جمع کن و روکش گیر وظیفه مرتب سازی و سفارش نهایی در هنگام نصب را بر عهده دارد.

در ادامه باید خاطر نشان کنیم که واحد دورژانس ارایه دهند انواع سرویس درب اتوماتیک پارکینگ بصورت سراسری در کل ایران می باشد که شما عزیران می توانید در صورت بروز هر گونه مشکل با این واحد در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *