مقالات, مقالات درب اتوماتیک لولایی

عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی ۲۲۰ ولت

عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی 220 ولت

تعمیر جک پارکینگی

جک های پارکینگی به 2 نوع بازویی و ریلی تقسیم می شوند. جک های بازویی خود به تنهایی به 2 نوع 220 ولت و 24 ولت تقسیم می شوند. عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی جک های بازویی 220 ولت نیز به 2 نوع الکترومکانیکی و هیدرولیکی تقسیم میشوند جکهای 24 ولت به دسته ای از جک ها گفته میشود که با نیروی برق نهایتا 24 ولت DC کار می کنند. این جک ها نیز دارای معایب و محاسنی می باشند که در این صفحه به معرفی مشکلات احتمالی که برای این نوع جکها پیش میـآید که ما در این صفحه به بیشتر نکات کلیدی جهت عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی و تعمیرات جزئی این نوع جک پارکینگی و انواع دیگر آنها می پردازیم.

عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی 220 ولت

به دسته ای از جک های پارکینگی گفته می شود که نیروی چرخشی حاصل از موتور را توسط گیربکس به بازوها انتقال داده و عمل باز و بست درب را انجام میدهد و از ولتاژ ورودی برق مستقیم 220 ولت شهری نیز استفاده می نمایند. اشکالاتی که در این جکها بصورت عمدتا رایج میتوان یافت را در این مقاله یادآور می شویم. برای عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی به ادامه مقاله توجه بفرمایید.

جک بازویی درب را کامل نمی بندد و یا کامل باز نمی کند:

جواب: در پایین چندین مورد از عیب هایی که باعث بروز چنین مشکلی در جک های پارکینگی 220 ولت می شود را عنوان کرده و توضیح داده ایم. ولی در واقع تمامی موارد توضیح داده شده در زیر حتما باید توسط تکنسین فنی مربوطه انجام شود. در غیر اینصورت علاوه بر اینکه مشکل را حل نمی کنید باعث حاد تر شدن مشکل و یا ایجاد مشکل جدید برای جک های پارکینگی می شوید. برای عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی به ادامه مقاله توجه بفرمایید.

خازن یا استارتر های جک ها ضعیف شده است:

همان گونه که در صفحه نصب جک پارکینگی توضیح داده شده است؛ جک های پارکینگی 220 ولت از استارتر یا خازن هایی جهت استارت یا ایجاد اختلاف فاز استفاده می کند که با ضعیف شدن این استارتر ها جک مشکلی مشابه این مشکل را پیدا می کند. در این صورت حتما باید با نظر تکنسین فنی متخصص این استارتر ها تعویض گردد و خازن جدید نصب گردد. هر جک خازن متناسب با خود را دارد. لذا از تعویض خازنها بدون مشورت با تکنسین خودداری نمایید. زیرا تعویض غیر اصولی خازن علاوه بر کاهش عمر مفید موتور ها، باعث ایجاد اختلال در روند کارکرد مدارفرمان و همچنین موتور جک ها می شود. برای عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی به ادامه مقاله توجه بفرمایید.

لولای درب سفت شده است:

یکی از مهمترین شرایط نگهداری از جک های پارکینگی روان بودن و روغن کاری دوره ای لولاها می باشد. در صورتی که لولای درب روان نباشد علاوه بر وارد کردن فشار به جک های پارکینگی و آسیب رساندن به آنها، باعث بروز این مشکل نیز می شود. لذا حتما باید بصورت منظم و دوره ای نسبت به روان بودن درب اطمینان حاصل نمود.

موتورهای جک ها بدلیل باز و بسته شدن پی در پی بیش از حد داغ شده:

جک های پارکینگی 220 ولت در صورتی که چندین بار متوالی باز و بسته شوند قصعا موتور آنها داغ می شود و این داغ شدن باعث کاهش سرعت موتور و در نتیجه کاهش سرعت بازویی می شود. لذا باید در مکان هایی که تردد برای چند لحظه زیاد می شود یا درب را در حالت همیشه باز قرار داد یا بگونه ای مدیریت شود که بصورت متوالی باز و بسته نشود و پس از هر چند بار باز و بسته حداقل 30 دقیقه موتورها خاموش شوند تا از بروز این مشکل جلوگیری بعمل آید. برای برای عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی می توانید با شرکت دورژانس در تماس باشید.

مقادیر برنامه ریزی مدار فرمان تغییر پیدا کرده:

عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی ، مقادیر برنامه ریزی برد یا مدارفرمان جک های پارکینگی 220 ولت به ندرت تغییر می کند؛ مگر آنکه کسی به مقادیر عددی ، ولومی و یا دیپ سوییچی مدار فرمان دست زده باشد. ولی در مواردی نیز مشاهده شده ست که مدار فرمان بدلیل معیوب شدن مقادیر را بدرستی محاسبه نمی کند و تایم و اعداد را بدرستی اعمال نمی کند. در نتیجه جک پارکینگی یا کم و یا بیش از حد مجاز کار می کند. در این صورت نیز باید با تکنسین فنی مربوطه جهت تعمیر مدار فرمان مشورت نمود.برای برای عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی می توانید با شرکت دورژانس در تماس باشید.

درب پارکینگ باز نمی شود:

این مشکل میتواند دلایل زیادی داشته باشد که به چند مورد آن اشاره می نماییم.

در صورت روشن نشدن فلاشر:

در اولین قدم باید چک کنید ک لحظه زدن ریموت فلاشر روشن میشود یا خیر؟

برق ورودی جک ها را چک کنید

دراولین قدم باید از وصل بودن فیوز برقی که برق جک های پارکینگ را تامین می نماید اطمینان حاصل کرد. بعد از اطمینان از وصل بودن فیوز، درب مدار فرمان را باز کرده و توسط فازمتر ورودی برق مدارفرمان را چک نمایید و مطمئن شوید که برق 220 ولت به مدار فرمان وصل می باشد. برای برای عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی می توانید با شرکت دورژانس در تماس باشید.

فیوز شیشه ای داخلی مدار فرمان را چک کنید:

تمامی مدارهای فرمان جک های پارکینگی 220 ولت استاندارد دارای فیوز شیشه ای اضطراری بروی مدار فرمان میباشد که در این مرحله باید چک کنید. فیورهای شیشه ای، با وصل بودن رشته سیم نازکی که از وسط آن رد شده سالم بودن آن را میتوان تشخیص داد. ولی بهترین و مطمئن ترین راه برای تست فیوز استفاده از اهمتر می باشد که با گرفتن بیزر یا همان بوق در دوطرف فیوز میتوان سالم یا قطع بودن فیوز را تشخیص قطعی داد. در غیر اینصورت هیچ تشخیصی قطعی و دقیق نمی باشد.برای برای عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی می توانید با شرکت دورژانس در تماس باشید.

اگر در هر دو مرحله بالا مشکل پیدا نشد خود مدار فرمان دچار مشکل میباشد که باید به تعمیرگاه ارسال شود.

در صورت روشن شدن فلاشر:

باید Error نوشته شده بروی صفحه دیجیتال مدار فرمان خوانده شود (در صورتی که مدار فرمان دیجیتالی است)

در صورتی که برق داخل مدار وجود دارد موارد زیادی می تواند این مشکل را ایجاد کرده باشد که بسته به نوع جک و خطایی که داده شده باهم متفاوت هستند.

عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی

ولی بیشترین مشکلی که در عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی به آن میتوان مراجعه نمود چک کردن سنسور های چشمی بین درب ها می باشد. اکثر جک های پارکینگی در صورت خراب شدن چشمی نه باز می شوند و نه بسته. در برخی از جک ها نیز فقط باز می شوند و بسته نمی شوند. ولی باید چشمی ها را نیز در این مورد تست نمود. روش تست سنسور چشمی ها نیز بدین شکل می باشد که وقتی بین تعمیر سنسور چشمی ها قرار میگیرید باید یکی از چشمی ها صدای زدن رله را بصورت تیک تیک بدهد. بصورتی که اگر با دست جلوی چشمی اصلی دست خود را جلو برده و بردارید صدای رله باید شنیده شود. در صورتی که چشمی ها هیچ صدا و عکس العملی نیز از خود نشان ندهند، علت میتواند از خرابی و یا قطع بودن برق سنسور چشمی ها باشد. در جک های سیماران، پروتکو، میلان، مدار فرمان های MS1  و Ramono  و همچنین اکثر مدارهای فرمان دیجیتال پیغام  Error روی صفحه دیجیتال پیغام FH و یا TC میباشد. لذا در صورت مشاهده چنین پیغامهایی مطمئنا ایراد از قسمت چشمی ها می باشد.

موتور جک شماره 1 (درب رو) قطع میباشد:

در صورتی که موتور جک شماره 1 قطع باشد یا به هر دلیلی کار نکند جک شماره 2 نیز بدلیل قرار گردفتن در زیر درب شماره 1 قادر به باز شدن نیست. هر چند در بیشتر مدارهای فرمان جک پارکینگی، در صورت قطع بودن موتور جک شماره 1، مدار فرمان دستور باز شدن جکها را نمیدهد و در برخی از مدارها خطای TAP1 و یا  ERR2 و یا با علامتهای دیگر اعلام میکند.برای برای عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی می توانید شرکت دورژانس در تماس باشید.

قطع بودن موتور بدلایلی از قبیل قطع شدن سیم جک، درآمدن سوکت، سوختن یا خرابی موتور جک، معیوب شدن مدارفرمان و… میتواند اتفاق بیفتد که با نظر تکنسین فنی تشخیص صحیح داده میشود.برای برای عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی می توانید با شرکت دورژانس در تماس باشید.

یکی ازجکهای بازویی نصف باز میشود:

1- سیم انتهای همان جک زخمی شده

زمانی که یکی از سیم های جک زخمی یا حالت نیمه قطع شده باشد این مشکل پیش میآید.به شکلی که جک بصورت زمانی که به زاویه ای میرسد که حالت سیم زیر یا پشت جک تغییر میکند سیم بصورت کامل جدا شده و جک از حرکت می ایستد. در این صورت فقط یسم باز شوی جک قطعی دارد و باید توسط تکنسین تعمیر شود.برای برای عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی می توانید با شرکت دورژانس در تماس باشید.

2- پیم وصل کننده ماردون به سر گیربکس بریده شده

در صورتی که پیم انتهای ماردون بریده شود، ماردون تااندازه ای که در داخل لوله تلسکوپی گیر نکند میچرخد و به محض گیر افتادن در لوله تلسکوپی جک پارکینگی از چرخیدن و حرکت باز می ایستد. این مشکل نیز باید توسط تکنسین در تعمیرگاه مخصوص مورد بررسی و تعمیر قرار گیرد. لذا بریدن پیم خود به خود اتفاق نمی افتد و قطعا مشکل دیگری باعث بریدن پیم ماردان شده است.برای برای عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی می توانید با شرکت دورژانس در تماس باشید.

3- مدار فرمان دچار مشکل شده است و باید برای تعمیر به تعمیرگاه ارسال شود.

4- راه انداز (خازن) جک ضعیف شده است.

همانگونه که در صفحات قبل توضیح داده شد، جکهای پارکینگی 220 ولت دارای خازن راه انداز یا استارتر می باشد. در صورتی که این خازنها ضعیف شوند جکها با سرعت پایینتری حرکت میکنند و تا اتمام تایمی که از طرف برد می گیرد مسیر تعیین شده را طی نمی کند.برای برای عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی می توانید با تکنسین های ما در تماس باشید.

بیشترین مشکلاتی که در عیب یابی جک های پارکینگی الکترو مکانیکی 220 ولت اتفاق میافتد را توضیح دادیم. حال اگر مشکلاتی غیر از این موارد ذکر شده برای جک پارکینگی شما پیش بیاید، پشتیبانی دورژانس (واحد خدمات و تعمیرات ایمن فک) آماده پاسخگویی به سوالات شما و در صورت نیاز اعزام تکنسین به محل می باشد. برای عیب یابی جک پارکینگی الکترومکانیکی می توانید با  شرکت دورژانس در تماس باشید: 02172239

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *