مقالات

انواع درب اتوماتیک شیشه ای

آشنایی با انواع درب اتوماتیک شیشه ای

شاید تا به حال واژه درب اتوماتیک شیشه ای بارها به گوشتان خورده باشد و از نزدیک دیده باشید و از آن گذر کرده باشید. درب شیشه ای اتوماتیک انواع مختلفی دارد که قصد داریم در این مقاله به شرح آن بپردازیم. اگر شما به دنبال انتخاب یک درب شیشه ای برقی برای ساختمان خود هستید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با انواع درب شیشه ای اتوماتیک آشنا شوید و به مناسب ترین انتخاب دست پیدا کنید.

درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟

درب اتوماتیک شیشه ای دربی است که بدون استفاده از نیروی انسانی و با استفاده از حسگرهای چشمی به صورت خودکار باز و بسته می شود. بارزترین مشخصه این درب برقی لت های شیشه ای و اپراتور به کار رفته در آن است. لازم به ذکر است که درب شیشه‌ ای برقی در اماکنی که رفت و آمد و یا میزان تردد در آن مکان‌ها بسیار بالا است، دارای کاربرد وسیعی است.

استفاده از این درب هوشمند برقی مزایای زیادی را برای محیط زندگی یا کار شما به همراه خواهد داشت. یکی از مهمترین مزایای استفاده از این نوع درب در ساختمان ها امنیت بالای این درب برقی می باشد. این نوع درب اتوماتیک را می توان به گونه ای برنامه ریزی و اجرا کرد که با استفاده از چشمی درب اتوماتیک شیشه ای از یک طرف به طور کامل اتوماتیک باز و بسته شود و از طرف دیگر با استفاده از کد دستی یا به صدا درآوردن زنگ یا رمز عبور، دستور باز و بسته شدن آن را صادر کرد.

استفاده از سیستم کارت خوان در درب های اتوماتیک بسیار رواج یافته و اکثر ادارات از این سیستم استقبال می کنند.

در گذشته بیشتر به درب های ورودی به عنوان تامین کننده ی امنیت ساختمان ها توجه می کردند اما امروزه علاوه بر ایمنی که درب ها می توانند برای داخل ساختمان ایجاد کنند زیبایی ظاهری آنها نیز بسیار مورد اهمیت می باشد. ورود درب های اتوماتیک شیشه ای به بازار توانست هم زیبایی را برای ظاهر ساختمان ها و هم امنیت را برای داخل ساختمان تامین کند .

در گذشته بیشتر به درب های ورودی به عنوان تامین کننده امنیت ساختمان توجه می شد، اما امروزه علاوه بر ایمنی که درب ها می توانند برای فضای داخلی ساختمان ایجاد کنند، ظاهر آن ها نیز اهمیت زیادی دارد. ورود درب های شیشه ای اتوماتیک به بازار توانست هم ظاهر ساختمان ها و هم امنیت را برای داخل ساختمان فراهم کند.

انواع درب اتوماتیک شیشه ای

درب اتوماتیک شیشه ای کشویی

این نوع درب اتوماتیک شیشه ای جزو متداول ترین نوع از درب های شیشه ای برقی می باشند. درب اتوماتیک کشویی به صورت خطی و در راستای محور افقی باز و بسته می شود.

درب های کشویی چون فضای کمتری را اشغال می کنند همیشه مورد توجه طراحان بوده اند. درب های اتومات ریلی را می توان به دو صورت فریم دار و فریم لس طراحی و اجرا نمود، هرچند نمونه ی بدون قاب دربهای هوشمند زیباتر و جذاب تر می باشد اما اگر از دربهای برقی کشویی در اماکن پر تردد استفاده می کنید که امکان برخورد افراد به لبه های درب زیاد می باشد بهتر است نوع فریم دار را انتخاب کنید چرا که شیشه های سکوریت از لبه ها بسیار حساس می باشند.

دربهای کشویی شیشه ای با توجه به عرض ورودی در چند مدل مختلف وجود دارند : 

  • درب های کشویی تک لنگه
  • دربهای کشویی دو لنگه
  • دربهای کشویی سه لنگه
  • دربهای کشویی چهار لنگه

درب های شیشه ای ریلی هنگام باز شدن نیاز به بک لت ثابت دارند، این لت می تواند دیوار و یا یک پنل شیشه ای باشد. بنابراین در ورودی هایی که چنین فضایی را ندارند نمی توان از دربهای ریلی وسط بازشو استفاده کرد و باز شدن درب یک طرفه یا به سمت چپ و یا به سمت راست می باشد.

درب اتوماتیک شیشه ای کشویی

درب اتوماتیک شیشه ای فریم لس

درب اتوماتیک شیشه ای فریم لس به دلیل ظرافت و طراحی خاصی که دارند بسیار محبوب شده اند. این نوع از درب ها دارای چهارچوبی مخفی و توکار هستند به طوری که هر کس برای اولین بار آن را ببیند گمان می کند درب فاقد چهارچوب است در حالی که از سیستم چهارچوب مخفی استفاده می کند. از درب شیشه ای فریم لسمعمولا  در ساختمان های مدرن با طراحی مینیمال استفاده می شود.

درب اتوماتیک شیشه ای فریم لس

درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی 

این نوع درب اتومات شیشه ای نیز همانند حالت کشویی به صورت خطی حرکت می کند با این تفاوت که در این دربها چهار لنگه متحرک به صورت تلسکوپی عمل باز شدن را انجام می دهند و این باعث افزایش 30 درصدی بازشو نسبت به مدلهای کشویی دو لنگه می گردد.

درب های شیشه ای تلسکوپی در حالت معمول به صورت 3 لت و 6 لت می باشند که در حالت 3 لت ، 2 پنل شیشه ای متحرک بر روی پنل سوم شیشه ای که به صورت ثابت است قرار می گیرند ، در این حالت دو لت متحرک به یک سمت باز و بسته می شوند معمولا به این حالت نیمه تلسکوپی می گویند.

در حالت 6 لت نیز ، 2 لت ثابت وجود دارد که 4 پنل شیشه ای متحرک بر روی لت های ثابت قرار می گیرند با این تفاوت که پنلهای متحرک به طرفین باز می شوند ، معمولا به این حالت تمام تلسکوپی می گویند.

درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی در مکان هایی که می خواهند بیشترین بازشوی درب را داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرد زیرا این نوع درب برقی نسبت به حالت کشویی بازشوی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد. استفاده از درب شیشه ای تلسکوپی معمولا در مکان های تجاری یا اداری که تعداد تردد بالایی دارند توصیه می شود.

این نوع درب ها به دلیل استفاده از چرخ های پلیمری دارای حرکتی آرام و روان بوده و از ورود صدا و گرد و غبار جلوگیری می کنند. 

درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی

درب اتوماتیک شیشه ای لولایی (سوئینگ)

یکی دیگر از انواع درب اتوماتیک شیشه ای، درب شیشه ای لولایی یا سوئینگ است. درب اتوماتیک لولایی یک تفاوت عمده با سایر دربهای برقی شیشه ای دارد ، درب اتوماتیک لولایی یا سوئینگ همانند سایر دربهای اتومات ریلی برای حرکت لت های شیشه ای ندارد بلکه از یک جک تشکیل شده است. در واقع دربهای لولایی همانند سایر دربهای اتوماتیک دارای چشمی ، موتور و فریم می باشد ، تنها تفاوت آن در نوع حرکت لت ها است که درون ریل حرکت نمی کنند.

درب اتوماتیک سوئینگ با توجه به عرض ورودی می تواند به صورت تک لنگه و یا دو لنگه باشد.اگر درب های لولایی به شکل تک لنگه باشند محدودیتی در چپ یا راست باز شدن آنها وجود ندارد همچنین در صورت دو لنگه شدن دربهای سوئینگ می توان باز شدن لنگه ها را طوری تنظیم کرد که یک لنگه موقع ورود و لنگه ی دیگر موقع خروج باز شود و یا در صورت تمایل هر دو لنگه به طور همزمان باز و بسته شوند

یکی از مزایایی که می توان برای این نوع درب برقی قائل شد می توان به این موضوع اشاره کرد که دربهای لولایی قدیم با هرجنسی که هستند را با نصب یک اپراتور می توان به درب برقی تبدیل کرد. بدین ترتیب با کمترین هزینه می توان صاحب یک درب هوشمند برقی شد.

درب اتوماتیک شیشه ای لولایی

درب اتوماتیک شیشه ای کرو (curve)

این نوع درب برقی عملکردی شبیه به درب های کشویی دارد در واقع درب اتوماتیک کرو همان دربهای اسلایدینگ می باشد با این تفاوت که ریل آن خم شده است. درب های اتوماتیک قوسی به صورت 2 لت و 4 لت شیشه ای خمیده وجود دارند که در نوع 4 لت خمیده شیشه های متحرک به پشت شیشه های ثابت می روند.

درب های شیشه ای منحنی به دلیل حالت قوسی که دارند برای ساختمان های با نمای منحنی بسیار مناسب می باشند و جلوه ی زیبایی برای چنین ساختمان هایی دارند ، درب های برقی کرو به دلیل شیشه و ریل های خمیده ای که دارند قیمت بالاتری نسبت به حالت اسلایدینگ دارند ولی نسبت به دربهای شیشه ای گردان قیمت مناسب تری دارند به همین دلیل برای کارفرمایانی که دارای محدودیت قیمت هستند ولی می خواهند از دربهای اتوماتیک برقی استفاده کنند این مدل درب خودکار پیشنهاد می شود.

درب اتوماتیک شیشه ای کرو می تواند به صورت فریم دار و فریم لس طراحی و اجرا شود. در صورت فریم دار بودن می توان از فریم های رنگی که متناسب با نمای ساختمان می باشد استفاده کرد. این فریم ها از جنس استیل و یا فولاد ضد زنگ می باشند.

شیشه های استفاده شده در دربهای منحنی از جنس سکوریت نشکن می باشد که مقاومت خوبی در برابر ضربه و تغییرات دمایی دارند.

درب اتوماتیک شیشه ای کرو (منحنی)

درب اتوماتیک شیشه ای گردان

این نوع درب برقی که به نام های درب اتوماتیک ریواوینگ و چرخشی نیز شناخته می شود جزو دربهای گران قیمت برقی می باشد درب اتوماتیک گردان بیشتر جنبه ی لوکس و لاکچری دارد و در اماکنی نظیر هتل ها و مراکز تجاری مهم نصب می شود. طراحی درب اتوماتیک گردان طوری است که به طور همزمان هم باز است هم بسته، به همین دلیل کمترین هدر رفت انرژی را در بین درب های برقی به خود اختصاص داده است .

درب های اتوماتیک چرخشی دارای چند باله می باشد که با توجه به کاربری درب اتومات می توان از هریک از مدلها استفاده کرد.درب های گردان دو باله  و 3 باله عرض ورودی بیشتری را دارند و مناسب فضاهایی می باشد که افراد هنگام تردد با خود وسایلی مانند چمدان و ساک دستی به همراه دارند.

سرعت حرکت درب اتوماتیک ریولوینگ نیز همانند سایر درب های برقی قابلیت تنظیم دارد و می توان با توجه به میزان تردد و نوع کاربری آن سرعت را کنترل کرد. رنگ فریم درب های شیشه ای گردان را می توان متناسب با نمای ساختمان انتخاب کرد، جنس فریم ها از استیل ضد زنگ می باشد که در برابر رطوبت مقاومت کافی را داشته باشند.

درب اتوماتیک شیشه ای گردان

درب اتوماتیک شیشه ای تاشو

درب اتوماتیک شیشه ای تاشو در مکان های کم عرض کاربرد بیشتری دارد چرا که هنگام باز شدن کمترین فضای لازم را اشغال می کنند به طوریکه از یک ورودی با عرض 100 سانتی متر با نصب درب اتوماتیک تاشو تنها 10 درصد اشغال می شود و 90 درصد مابقی در اختیار کارفرما قرار می گیرد.

ساختار درب اتوماتیک فولدینگ شبیه به درب های لولایی می باشد با این تفاوت که لت های شیشه ای درب برقی فولدینگ از وسط به دو بخش تقسیم شده اند و این دو بخش توسط لولا به یکدیگر متصل شده اند طوریکه هنگام باز شدن درب ، این دو بخش بر روی یکدیگر قرار می گیرند .درب اتومات آکاردئونی با توجه به عرض دهنه ی ورودی می تواند به یک سمت و یا به هر دو سمت دیوار جمع شود.

از دربهای برقی تاشو در مکان هایی همچون بیمارستان،داروخانه ها و مراکز درمانی که تردد بالایی دارند می توان استفاده کرد همچنین ورودی هایی که عرض خیلی کمی دارند و امکان نصب برای درب های برقی دیگر نمی باشد از این مدل بهره مند می شوند.

درب اتوماتیک شیشه ای تاشو (فولدینگ)

اکنون که با انواع درب اتوماتیک شیشه ای آشنا شدید به راحتی می توانید تشخیص دهید که کدامیک برای محل کار یا منزل شما مناسب است. اگر نیاز به دریافت مشاوره بیشتر و خرید مطمئن درب شیشه ای از نمایندگی انحصاری برند Faac ایتالیا دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید: 72239-021

همچنین اگر درب شیشه ای شما دچار هر گونه مشکل یا خرابی شده است می توانید با تماس با تکنسین های مجرب دورژانس (واحد خدمات و تعمیرات ایمن فک) تماس بگیرید و نسبت به حل مشکل اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *