راهنمای نصب درب اتوماتیک ریلی, مقالات

قابلیت های موتور درب ریلی

موتور درب ریلی

شما چه از درب ریلی پارکینگی و چه درب ریلی صنعتی استفاده نمایید برای باز و بسته شدن نیاز به یک موتور درب ریلی یا درب بازکن (دربازکن ریلی یا جک ریلی)  نیاز دارید تا پنل ها را در مسیر مشخصی که بستگی به نوع درب دارد در درون ریل ها باز و بسته کند.

و از طرفی شما برای باز و بسته شدن درب ریلی نیاز به فضای به اندازه درب ریلی خود دارید تا موتور درب ریلی بتواند درب را به راحتی به حرکت در بیاورد.

موتور درب ریلی چیست؟

درب ریلی (کشویی) به دربی معمولا آهنی اطلاق می شود که به وسیله دست به سمت راست یا چپ در روی ریل خود کشیده و باز و بسته می شود.

بسته به کاربرد و متریال به کار رفته در ساخت درب وزن درب تخمین زده می شود. به درب های با وزن بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم، درب های صنعتی می گویند که معمولا در درب ورودی سوله ها، کارخانه ها، سالن ها، پارکینگ ها و … استفاده می شود که نمی توان آن ها را با دست باز وبسته نمود.

با توجه به وزن و تردد این مکان ها موتور های مخصوص درب ریلی صنعتی باید برای این درب ها تهیه شود تا به صورت اتوماتیک با یک ریموت باز و بسته شوند.

موتور درب ریلی اتوماتیک از اجزای اصلی یک درب می باشد در واقع این موتور است که نیروی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می کند وباعث حرکت جک های درب در جهات مختلف ، و درنهایت باز وبسته شدن درب می شود.

همان طور که می دانید دربهای اتوماتیک بدون دخالت دست وبه صورت خودکار باز وبسته می شوند .چشمی درب  نزدیک شدن افراد به درب را تشخیص داده،سپس کنترل باکس باعث حرکت چرخ دنده می شود و با نیروی موتور درب اتوماتیک است که درب باز می شود.

مشخصات فنی و کاربردی انواع موتور درب ریلی

درب ریلی با توجه به موقعیت مکانی نصب و وزن لنگه ها، با سرعت های معینی باز و بسته می شوند.

درب ورودی پارکینگ ها و ورودی کارخانه های بزرگ با سرعت کمتری باز و بسته می شوند اما به موتور درب ریلی قوی تری نیاز دارند زیرا وزن لنگه های این درب ها بسیار زیاد است.

علاوه بر موتور درب ریلی و جک اتوماتیک، استفاده از سنسورها برای نصب انواع درب ریلی لازم و ضروری است.

حسگرهای مادون قرمز وظیفه تشخیص موانع را بر عهده دارند تا به این وسیله از برخورد درب با آن ها جلوگیری کنند. انواع موتور درب ریلی با ولتاژ مختلف کار می کنند.

ولتاژ معمولی مصرفی این موتورها در حدود 220 و 24 ولت تک فاز می باشد و ۳۸۰ ولت سه فاز می باشد که هر کدام قدرت حمل درب به وزن مشخصی را دارد.

برای روانکاری گیربکس معمولا از گیریس در اپراتور درب های اتوماتیک کشویی استفاده می شود ولی در برخی مدل ها مجموعه موتور و گیربکس درون روغن شناور می باشند که تحت عنوان هیدرولیک در بازار شناخته می شوند.

از جمله مزایای مدل هیدرولیک می توان به  روانکاری بهتر گیربکس و تعداد سیکل کارکرد بیشتر نسبت به درب های اتوماتیک کشویی معمولی اشاره کرد.

انتخاب اپراتور مناسب برای درب پارکینگ ریلی براساس میزان تردد و وزن درب باید انجام شود.

قابلیت موتور های درب ریلی

  • قابلیت تنظیم سرعت موتور
  • مجهز به سیستم ترمز الکتریکی
  • قابلیت اتصال به تجهیزات نظارتی و امنیتی
  • تابلو فرمان دو زمانه
  • دارای گیربکس های بسیار مقاوم و محکم
  • دارای خلاص کن با کلید مخصوص جهت موارد اضطراری
  • کانال فرستنده رادیویی
  • سوییچ به صورت مغناطیسی
  • بدون نیاز به قفل برقی
  • سیستم خلاص کننده دستی در صورت قطع برق شهر
  • برنامه ریزی مدار کنترل به صورت تمام دیجیتال
  • تشخیص خطا به صورت خودکار
  • قابلیت تنظیم توان موتور در لحظه شروع و توقف حرکت
  • مقاوم در برابر بادهای شدید
  • هماهنگ سازی روشنایی محیطی با حرکت درب
  • دارای امکان عیب یابی سیستم توسط برد فرمان

نکاتی که قبل از خرید موتور درب ریلی باید به آن توجه نمایید:

خرید نوع موتور یادشده باید با توجه به ویژگی های محصولات مختلف برندها و البته نیاز شما صورت بگیرد. درواقع خودکار کردن باز و بسته شدن درب ریلی، حرکتی عالی برای صرفه جویی در زمان و انرژی افراد است.

اما باید با توجه دقیق به نیازهای شما صورت بگیرد.وزن درب و تک یا جفت لنگه بودن آن در انتخاب موتور مناسب بسیار مهم است.

وزن درب ها معمولا بسته به ابعاد و جنس آن ها متفاوت است. مثلا درب های ساخته شده از آهن فرفورژه، وزن بیشتری دارند. معمولا موتورهای مختلف توان تحمل وزن خاصی را دارند که ماکزیمم آن برای هر موتور مشخص می شود. ابعاد و طول درب نیز در انتخاب بهترین موتور درب ریلی تاثیر دارد.

سعی کنید موتور فوق را از طریق نمایندگی های برندهای معتبر خریداری کنید. با این کار خود به خود ضمانت اصالت و سلامت موتور به شما داده می شود و موتور یادشده با بهترین قیمت به دست شما خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *