مقالات

درب فریم لس چیست؟

درب فریم لس

درب فریم لس از نظر مفهومی به درب‌ بدون چهارچوب گفته می‌شود اما اصولاً چنین دربی وجود خارجی ندارد! تمامی درب‌ها برای باز و بسته شدن و ایستایی بیشتر به چهارچوب نیاز دارند. آنچه که امروزه با عنوان درب‌ فریم لس (frameless doors) در بازار، به فروش می‌رسد در واقع ‌درب‌ چهارچوب مخفی است. در ساخت این نوع درب‌ها، چهارچوب درب غالباً به شکل مخفی و توکار طراحی می‌شود که از نظر پنهان می‌ماند. به همین دلیل به این درب‌ها اصطلاحاً درب چهارچوب مخفی یا درب بدون فریم گفته می‌شود. چهارچوب این درب‌ها عمدتاً از جنس آلومینیوم یا چوب اجرا می‌شود که نوع آلومینیومی آن کیفیت بالاتری دارد.

بهترین زمان برای اجرای درب فریم لس در حین نازک کاری ساختمان است. چون باید حتماً درون دیوار ساب فریم (پروفیل آهنی) نصب شود و بعد فریم آلومینیومی روی ساب فریم نصب شود. این کار در دراز مدت باعث جلوگیری از ترک خوردن دیوار در اثر باز و بسته شدن درب می‌شود. در صورتیکی نازک کاری ساختمان به پایان رسیده باشد و اندازه دهانه دیوار به اندازه کافی بزرگ باشد می‌توان با کوچک‌تر در نظر گرفتن درب‌ها، ابتدا (sub frame) و سپس (frame) را نصب کرد. البته باید حتماً به استاندارد‌ها توجه کنید تا درب کوچک‌تر از حد متعارف نشود.

درب فریم لس از چه متریالی ساخته می‌شود؟

در حال حاضر انواع متعددی از درب چهارچوب مخفی و یا درب فریم مخفی در ایران تولید می‌شود که در ساخت آن‌ها از متریال و مواد اولیه متنوعی از جمله شیشه، چوب، آلومینیوم و… بکار می‌رود. عمده متریالی که در ساخت انواع درب (Frameless) مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورق MDF خام، رنگ پلی اورتان و چوب‌های بلوط، راش و گردو هستند که همگی وارداتی بوده و جزو بهترین متریالی هستند که می‌توان برای این منظور استفاده نمود. 

  • چوب (روسی،راش و بلوط)
  • روکش چوب (راش، بلوط، گردو، ملچ)
  • MDF خام (با ضخامت‌ 8، 12، 16میل)
  • پلای وود (دوام بسیار بالا و ضد آب)
  • رنگ مصرفی (پلی اورتان خارجی)
  • چهارچوب آلومینیومی وارداتی

درب فریم لس ضد آب

بیشتر درب‌های فریم لس از چوب ساخته می‌شوند اما با توجه به اینکه چوب در برابر رطوبت مقاومت زیادی ندارد و به مرور زمان ممکن است دچار تابیدگی شود به همین دلیل بهتر است بجای بکار بردن چوب طبیعی از چوب‌های مهندسی شده مانند پلای وود کمک بگیریم. البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و این اتفاق برای درب‌هایی که چهارچوب چوبی دارند هم ممکن است پیش بیاید به همین منظور بجای چوب از آلومینیوم با روکشی از رنگ آنادایز شده استفاده می‌کنیم.

اگر طول عمر درب و مقاومت در برابر رطوبت برای شما اولویت زیادی دارد و قصد دارید از درب فریم لس در محیط‌های مرطوبی مانند شمال کشور و همچنین استخر، حمام و سرویس بهداشتی استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم نیم نگاهی به درب‌های فریم لس شیشه‌ای و درب‌هایی که با روکش PVC تولید می‌شوند، داشته باشید. البته اگر به بافت چوب بیشتر علاقه دارید رنگ پلی اورتان ضد آب هم گزینه‌ی بدی برای این نوع درب‌ها نخواهد بود.

قیمت درب فریم لس

قیمت درب‌های فریم لس بستگی زیادی به ابعاد، نوع و مقدار مواد اولیه‌ مصرفی دارد. چهار چوب‌ آلومینیومی درب‌های فریم لس در ضخامت‌ها و گرید‌های کیفی مختلف در داخل و خارج از کشور تولید می‌شود. اما نوع وارداتی آن کیفیت بالاتری دارد. فریم و چهارچوبی که مجموعه اُرسی برای تولید درب فریم لس استفاده می‌نماید از کشور ترکیه و تحت لیسانس کشورهای اروپایی وارد می‌شود تا کیفیت محصول نهایی در بالاترین سطح خود باشد. به همین سبب بخش زیادی از قیمت درب فریم لس را هزینه‌های مربوط به طراحی، ساخت و نصب فریم درب تشکیل می‌دهد. البته عوامل دیگری مانند ابعاد درب، نوع چوب و روکش مصرفی، هزینه یراق آلات و دستمزد نیروی کار و … نیز برقیمت درب فریم لس تاثیر گذار هستند.

آیا می‌توان بجای چهارچوب آلومینیومی از چهارچوب چوبی استفاده کرد؟

مهم‌ترین مزیتی که باعث می‌شود بعضی از سازندگان و طراحان از فریم چوبی برای درب فریم لس استفاده کنند، اول قیمت مناسب‌تر چوب در مقایسه با آلومینیوم است که در تیراژ بالا از نظر هزینه صرفه جویی مناسبی به همراه دارد و مزیت دومی که استفاده از چوب بجای آلومینیوم در ساخت چهارچوب درب فریم لس ایجاد می‌نماید، خاصیت فرم پذیری بسیار خوبی است که چوب طبیعی دارد. بطوری که می‌توان از چهارچوب‌هایی که قسمت بالای آن هلالی و نیم دایره است، استفاده کرد. در صورتیکه در فریم‌های آلومینیومی چنین قابلیتی وجود ندارد.

چرا فریم آلومینیومی بهتر از فریم چوبی است؟

همانطور که می‌دانید چوب، بافت طبیعی و زنده‌ای دارد. به دلیل اینکه چوب همواره درصد کمی رطوبت دارد و با مرور زمان این رطوبت کاهش یافته و چوب مقدار کمی تغییر فرم می‌دهد. (دچار تابیدگی می‌شود) همچنین سرما و گرمای شدید باعث انبساط و انقباض چوب و تغییر سایز آن می‌شود. همانگونه که می‌دانید چهارچوب درب فریم لس باید کاملاً ثابت و پایدار باشد تا درب هنگام باز و بسته شدن عملکرد مناسبی داشته باشد، این نیاز با استفاده از آلیاژ فلزی و آلومینیوم تامین می‌شود اما با چوب امکان پذیر نیست. به عبارت بهتر در اثر باز و بسته شدن درب‌ فریم لس با چهارچوب چوبی احتمال ترک برداشتن دیوار وجود دارد.      

دیتیل درب فریم لس

چهارچوب مخفی آلومینیومی این درب‌ها ضخامت‌های مختلفی دارد و هم در داخل و هم خارج از ایران طراحی و تولید می‌شود. طراحی مقطع پروفیل باید به صورت استاندارد و دقیق و مطابق با اصول مهندسی انجام شود.(کوچک‌ترین ایراد فنی باعث ایجاد اختلال در عملکرد درب فریملس خواهد شد) طراحی چهارچوب و فریم درب به گونه‌ای انجام می‌شود که تمامی اتصالات (لولای مخفی) در قسمت‌های داخلی قرار بگیرند و از نظر پنهان باشند.

درب فریم لس

استانداردها و الزامات فنی

  • رتفاع استاندارد درب 210 سانتیمتر است که تا ارتفاع 3 متر هم قابلیت تولید وجود دارد.
  • عرض درب از 70 تا 110 سانتیمتر قابل تغییر است. (امکان ساخت درب فریم لس دو لنگه برای عرض‌های 120 به بالا وجود دارد)
  • به دلیل فاصله کمی که درب با چهارچوب دارد، باید دیوارها و ساب فریم نصب شده در داخل دیوار کاملا تراز باشند تا نصب درب‌ با مشکل مواجه نشود.
  • حداقل ضخامت دیوار برای اجرای درب‌های بدون چهارچوب (9cm) می‌باشد.
  • ضخامت فریم آلومینیومی درب (4.5cm) و حداقل فضای مورد نیاز برای نصب چهارچوب آلومینیومی توکار نیز به اندازه 45 میلیمتر در عمق دیوار اطراف چهارچوب است.
  • ساب فریم قوطی 40 در 60 یا 40 در 80 است که قبل از نصب درب فریم لس باید بطور دقیق (گونیا) در داخل دیوار و به فاصله 2 سانتیمتر از لبه‌ی دیوار نصب شود.

درب فریم لس با روکش PVC

روکش PVC یکی از روکش‌های پر مصرف در صنعت ساختمان و دکوراسیون است که هم در تولید انواع درب و هم کابینت آشپزخانه و سایر محصولات بکار می‌رود.

  • مهم‌ترین خاصیت روکش PVC، ضد آب بودن آن است.
  • مهم‌ترین عیب این روکش‌ها مصنوعی بودن آن است.

بدلیل حساس بودن روکش چوب طبیعی و رنگ نسبت به محیط مرطوب مثل حمام و سرویس بهداشتی اغلب برای این نقاط از درب‌های HPL (درب MDF یا HDF با روکش PVC) استفاده می‌شود. درب فریم لس با روکش PVC هم کاربردی شبیه به درب‌های HPL دارد و ضد آب است. 

درب فریم لس با روکش طبیعی

روکش چوب طبیعی به علت داشتن بافت زیبا و رنگ پذیری عالی کاربرد زیادی در نجاری و تولید درب‌های چوبی دارد. درب تولید شده با ورق‌های mdf روکش شده با چوب طبیعی از نظر کیفی جزو درب‌های چوبی لوکس محسوب می‌شود. انواع روکش چوبی مصرفی در ساخت درب‌های فریم لس عبارتند : راش، بلوط، گردو، ملچ، ماهگونی، زیتون و …

درب‌های روکش چوبی بعد از تولید احتیاج به رنگ آمیزی دارند تا هم ظاهر زیباتری پیدا کنند و هم در برابر عواملی مانند آب و خط و خش مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. استفاده از رنگ علاوه بر محافظت از چوب باعث ایجاد تنوع بیشتر در رنگ بندی درب می‌شود. 

درب چهارچوب مخفی خام

یکی از اهداف تولید درب‌های بدون چهارچوب و المان‌های اضافه این است که بتوان هماهنگی و یکپارچگی میان درب و دیوار‌های اطراف به وجود آورد. به همین منظور غالباً سعی بر این است که رنگ درب و دیوار‌ها یکسان انتخاب شود. بنابر این در بسیاری از پروژه‌ها، کارفرمایان ترجیح می‌دهند که درب فریم‌لس را به صورت خام تهیه کنند و بر اساس سلیقه‌ی شخصی و رنگ دیوار واحد مورد نظر درب را رنگ آمیزی نمایند.

بهترین رنگ‌هایی که برای درب‌های چوبی استفاده می‌شود رنگ‌های پلی اورتان و پلی استر خارجی هستند. این دو رنگ از نظر کیفی و قیمتی در یک سطح هستند با این تفاوت که رنگ پلی اورتان به سرعت خشک می‌شود و روند اجرایی سریع‌تری دارد، بنابر این رنگ پلی اورتان در صنایع چوبی کاربرد بیشتری دارد. 

لولا و اتصالات درب فریم لس

دقت و توجه به جزئیات در طراحی درب فریم لس حرف اول و آخر را می‌زند. انتخاب اتصالات و قفل و دستگیره مناسب برای این درب‌ها احتیاج به تجربه و تخصص دارد. چون در این مدل از درب‌ها فاصله درب از چهارچوب بسیار کم است در صورتیکه حتی 2 میلیمتر ابعاد درب و فریم آلومینیومی کم و زیاد شود احتمال اینکه درب در هنگام باز و بسته شدن به چهارچوب گیر کند، وجود دارد. لولای مخفی یا سه بعدی مورد استفاده در درب‌های بدون چهارچوب (چهارچوب مخفی) بیشتر از کشور‌های آلمان، ایتالیا، اتریش و چین وارد می‌شود که به جز نوع چینی بقیه کیفیت ایده آلی دارند. 

قفل و دستگیره این درب‌ها مانند دیگر درب‌های چوبی است و تفاوت چندانی ندارد اما لولای این درب‌ها از نوع سه بعدی با زاویه چرخش تقریباً 360 درجه و به صورت مخفی طراحی شده و قیمت هر لولا بین 700 تا 900 هزار تومان می‌باشد (برای هر لنگه درب با ابعاد استاندارد 210 در 90 سانتی‌متر 3 عدد لولا نیاز است) 

روند تولید و نصب درب‌‌های چهارچوب مخفی

پروسه ساخت این نوع درب‌ها با سایر درب‌های چوبی به سبب توکار نصب شدن چهارچوب آلومینیومی درب تفاوت زیادی دارد. بنابر این لازم است که این کار به صورت دو فازی انجام شود. در مرحله اول ساب فریم و فریم نصب می‌شود و با مصالح مختلف مانند گچ و کناف پوشانده می‌شود و در مرحله بعد درب چوبی با لولای مخفی نصب و ریگلاژ خواهد شد. 

تنها دلیلی که باعث می‌شود نصب درب فریم لس در 2 فاز انجام شود جلوگیری از آسیب احتمالی درب‌های چوبی و کثیفی شدن آنها در هنگام نازک کاری ساختمان و گچ‌کاری است. متاسفانه بعضی از تولید‌کنندگان درب‌های چهارچوب مخفی برای راحتی کار و تسریع پروسه نصب درب این دو مرحله را به صورت همزمان انجام می‌دهند که باعث آسیب رسیدن به پوشش رنگ درب‌ها خواهد شد و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

درب شیشه ای فریم لس

نوع دیگری از درب با چهارچوب مخفی وجود دارد که در طراحی آن بجای چوب از انواع شیشه‌های سکوریت و … استفاده می‌شود که بیشتر در شرکت‌ها و فضاهای اداری مدرن کاربرد دارند. به این نوع از درب‌ها درب فریم لس شیشه‌ای گفته می‌شود. ساختار کلی فریم آلومینیومی این درب‌ها مشابه نوع چوبی آن است اما در ساخت خود درب بجای چوب و MDF از انواع شیشه با ضخامت‌های مختلف استفاده‌ می‌شود.

نوع لولا، دستگیره و قفل درب‌های فریم لس شیشه ای با نوع چوبی این مدل درب‌ها تفاوت دارد. همچنین با توجه به زیاد بودن وزن شیشه نسبت به چوب مخصوصاً هنگامی که سایز درب بزرگتر از اندازه استاندارد انتخاب می‌شود، لازم است حتماً از تعداد لولاهای بیشتر و با کیفیت‌ تر استفاده شود. 

درب چهار چوب مخفی فلزی

یکی از رایج ترین انواع درب‌های فریم لس، درب‌هایی هستند که در تولید آن‌ها از متریال چوب و پروفیل آلومینیوم به طور ترکیبی، استفاده شده است. در حقیقت به این نوع از درب‌ها درب‌های چوبی با فریم پروفیل آلومینیومی مخفی و یا فریم لس گفته می‌شود. که هم از نظر زیبایی و هم از نظر طول عمر و استحکام بسیار مطمئن و کاربردی هستند.

درب فریم مخفی به طور معمول در طراحی آشپزخانه مخفی یا مطبخ و ساخت درب‌های اتاقی پروژه‌های مدرن و لوکس کاربرد بیشتری دارد و در گروه درب‌های فانتزی دسته بندی می‌شوند. البته درب چوبی بدون فریم در برابر سرو صدای مزاحم عایق خوبی است و در محیط‌های درمانی و مطب پزشکان نیز قابل استفاده است.

امروزه با توجه به سلیقه مشتریان و تنوع قیمت‌های این محصولات، از متریال‌های جدیدی در ساخت انواع مدل‌های درب‌های چوبی فریم لس استفاده می‌شود . از جمله می‌توان استفاده از انواع پروفیل چوبی ام دی اف و… برای ساخت این درب‌ها را نام برد که قیمت‌های متنوعی نیز دارند.

خصوصیات چهارچوب آلومینیومی درب فریم لس

لازم به ذکر است که یکی از تفاوت‌های اساسی که در جنس‌های مختلف و متریال‌های متنوع در انواع درب‌های فریم لس وجود دارد قابلیت انتقال حرارت به داخل و خارج از محیط ساختمان مورد نظر است. به طور کلی در انواع درب‌های فریم مخفی چوبی که از چارچوب آلومینیوم استفاده کرده‌ اند و یا انواع درب‌هایی که چهارچوب آن‌ها از فلز ساخته شده است این قابلیت وجود دارد که از آنجایی که این متریال‌ها رسانای خوبی برای حرارت به شمار می‌روند به راحتی می‌توانند گرما را هم به خود جذب نمایند.
اما از طرف دیگر نقطه ضعف اساسی این نوع از چهارچوب‌ها نیز این است که باعث از دست رفتن حرارت می‌شوند.

 بنابراین یکی از راهکارهایی که از آن طریق می‌توان مانع از هدر رفتن گرما در این نوع از ساختمان‌ها شد این است که از عایق‌های حرارتی بر روی چهارچوب‌ها استفاده شود تا از این طریق، ظاهر دلخواه شما را هم به چهارچوب درب فریم لس بدهد. یکی از جنس‌هایی که در این مواقع از آن استفاده می‌شود چوب است. چوب در مقایسه با فلز ، رسانای ضعیفی دارد اما در برابر آن، دارای این قابلیت است که حرارت را در داخل و خارج از محیط ساختمان حفظ کند و از این طریق از هدر رفت انرژی جلوگیری نماید

اگر این مطلب برایتان مفید بود، نگاهی به سایر مقالات ایمن فک نیز بی اندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *