مقالات, مقالات درب اتوماتیک لولایی

تفاوت جک پارکینگی بیرون بازشو با جک معمولی

جک پارکینگ بیرون بازشو چیست؟

از جک های متفاوت بر اساس نوع کارایی و ساختار و موقعیت ساختمان ها برای باز و بسته کردن اتوماتیک درب ها استفاده می شود. برخی مواقع به دلیل شرایط قرار گیری درب ساختمان و عدم امکان باز شدن آن در فضای پارکینگ، درب ها باید رو به بیرون باز شوند. به این ترتیب می توان با نصب جک پارکینگ بیرون بازشو، درب های ساختمان را رو به سمت بیرون باز و بسته کرد.

استفاده از درب های اتوماتیک که به کمک یک ریموت و از راه دور می توان آن ها را باز و بسته کرد، این روز ها رو به افزایش است. استفاده از این درب ها به دلیل افزایش امنیت ساختمان و راحتی ساکنین، خصوصا در مکان های پر تردد مانند ساختمان های بزرگ مسکونی و ساختمان های اداری و …. رو به افزایش است. تمام این درب ها به واسطه یک بخش بسیار مهم به نام جک باز و بسته می شوند. در واقع جک ها عامل باز و بسته شدن این درب ها به صورت اتوماتیک می شوند .

 اما نکته ای که در خصوص جک های مورد استفاده برای درب های پارکینگ وجود دارد، تنوع بالای آن ها است. این تنوع موجب تفاوت هایی در فرایند نصب، عملکرد، تعمیر و نگهداری و میزان قدرت و کارایی آن ها می شود. با این حال دو دسته عمده جک ها که بر اساس نحوه نصب و نحوه باز شدن درب آن ها را دسته بندی می کنند شامل آن دسته از جک هایی می شوند که یا به سمت داخل باز شده و به آن ها جک های داخل باز شو می گویند یا دسته دوم که اصطلاحا به آن ها جک های بیرون باز شو گفته می شود.

منظور از جک های بیرون باز شو چیست و در چه مواقعی از آن استفاده می شود؟

همان طور که از نام این جک ها نیز می توان فهمید، این جک ها عملکردی رو به سمت بیرون داشته و به موجب آن درب ها به سمت بیرون باز می شوند. در حالت معمول، بیش تر از جک های داخل باز شو استفاده می شود که به این ترتیب درب های ساختمان به سمت داخل و رو به پارکینگ باز می شوند. اما در برخی مواقع فضای داخلی پارکینگ یا فضای پیشتی درب به گونه ای است که جای کافی برای باز شدن درب ها به سمت داخل وجود ندارد .

در این مواقع نیاز است تا درب ها به جای باز شدن به سمت داخل ساختمان، رو به بیرون باز شوند. با نصب جک بیرون باز شو روی این درب ها، می توان آن ها را به سمت بیرون باز و بسته کرد. در نتیجه مشکل محدودیت فضای پشتی درب به این طریق برطرف خواهد شد. فرایند نصب جک پارکینگ بیرون باز شو بر اساس نحوه کارایی آن تفاوت هایی با نمونه های دیگر دارد .

جک های بیرون باز شو معمولا چه مشخصه ها و ویژگی هایی دارند؟

قبل از نصب جک بیرون باز شو بهتر است با برخی نکات و موارد مخصوص این نوع از جک ها آشنا شد. در وهله اول باید به این نکته توجه کرد ایده آل ترین جک هایی که می توان از آن ها به عنوان جک بیرون باز شو استفاده کرد، از دسته جک های هیدرولیکی است. همچنین می توان از جک های تلسکوپی نیز برای این منظور استفاده کرد. از طرف دیگر نکته ای که موجب تفاوت در انواع جک ها می شود، اندازه شفت آن ها است .

 اگر قصد استفاده از یک جک به صورت بیرون باز شو را دارید، بهتر است جک هایی را انتخاب کنید که طول شفت آن ها بلند تر است. نکته قابل توجه دیگری که در خصوص فرایند نصب جک بیرون باز شو اهمیت دارد، تفاوتی است که در محل نصب این جک با نمونه های معمول دیگر که به صورت داخل باز شو هستند وجود دارد. نصب جک پارکینگ بیرون باز شو معمولا به جای پایین درب، در بالای آن نصب خواهد شد. در نتیجه برای نصب این جک ها باید فضایی را در بالای درب برای نصب در نظر بگیرید .

جک های بیرون باز شو دارای چه قطعات و اجزایی هستند؟

مجموعه قطعات و اجزایی که در این جک ها وجود دارد درست مانند دیگر نمونه ها شامل یک سری قطعات اصلی است که بین تمامی جک ها مشابه است. در کنار این بخش های اصلی، بر اساس مدل، برند و کارایی جک مورد نظر، یک سری تجهیزات جانبی به همراه آن دیده می شود. قطعات مختلف یک جک شامل اهرم ها، بازو های جک، موتور، تابلو فرمان، سیم کشی های مورد نیاز، فلاشر، سنسور چشمی، ریموت، برد و دیگر لوازم و تجهیزات جانبی می شود. برای نصب جک بیرون باز شو باید هر یک از قطعات را به دقت و به درستی نصب و راه اندازی کرد .

قبل از خرید جک بیرون باز شو چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

درست مانند دیگر نمونه ها و مدل های جک نیز در خصوص انتخاب و خرید جک هایی که به سمت بیرون باز می شوند، به یک سری نکات توجه کرد. در این مدل ها نیز باید میزان تردد روزانه یک ساختمان، دو لنگه یا تک لنگه بودن درب، وزن درب و طول آن ها، قدرت و کارایی هر جک و تناسب آن با نوع ساختمان و مواردی از این قبیل را در نظر گرفت. بنابراین در این جا هم قدم اول انتخاب یک جک مناسب برای درب پارکینگ مورد نظر است که بتواند از هر جهت کارایی مورد نیاز خود را بعد از نصب جک بیرون باز شو حفظ کند و دچار مشکل نشود .

قدم اول برای نصب جک بیرون باز شو، نصب پایه یا پلیت مورد نیاز برای سوار کردن بازو ها

درست مانند فرایند نصب جک های داخل باز شو، در این جا نیز در قدم اول باید پنل یا صفحه مورد نیاز به عنوان زیر سازی را نصب کرد. این پلیت یا پایه برای نصب بازو ها و اهرم های جک در مراحل بعدی مورد نیاز است. همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، نصب جک پارکینگ بیرون باز شو روی درب و در قسمت بالای آن صورت می گیرد. بنابراین پلیت و پایه جک را در بالای درب نصب کنید. دلیل این امر هم مشخص است. به این ترتیب از احتمال برخورد هر چیزی از جمله اتومبیل با جک جلوگیری خواهد شد. پلیت و پایه در قسمت بالای درب و به سمت فضای داخلی نصب می شوند. بهتر است از پلیتی با اندازه بین 5 تا 7 سانتی متر استفاده شود .

در ادامه بعد از نصب پلیت، پایه های جک مورد نظر نصب می شود تا به این ترتیب بازو های جک روی آن سوار شود. با نصب بازو های جلویی و عقبی قدم اول نصب جک بیرون باز شو به اتمام می رسد. پایه ها روی فضای داخلی درب در قسمت بالا نصب خواهند شد. برای نصب بازو ها و پایه های جک به منظور سوار کردن کامل آن، باید به فضای لازم جهت زاویه دهی به بازو ها توجه کنید. کار زاویه دادن به بازو ها فرایند دقیق و مهمی است که باید توسط نصاب های حرفه ای انجام شود. در این مرحله فرایند های نصب مکانیکی به اتمام می رسد .

نصب جک پارکینگ بیرون باز شو با انجام سیم کشی ها و بخش های برقی جک

در این قسمت باید به صورت کاملا دقیق و مطابق دستور العمل های مربوط به جک، سیم کشی های سیستم برقی آن را انجام دهید. در نتیجه حتما باید از نزدیکی جریان برق و پریز مناسب به سیستم جک نصب شده روی درب مطمئن شوید تا نیازی به سیم کشی های بسیار طولانی و بی نظم نداشته باشید. راه اندازی موتور، برد جک و تابلوی فرمان نیز مراحل بعدی راه اندازی بخش های برقی جک های بیرون باز شو هستند. در این جک ها نیز باید فلاشر را روی درب نصب کرد. سنسور های چشمی مرتبط با جک را نیز باید در قسمت های پایینی درب و در جایی که مانعی رو به روی آن قرار نداشته باشد نصب کنید. با کد دهی به ریموت ها و تنظیم برنامه های مربوط به زمان باز و بسته شدن درب و نحوه باز و بسته شدن آن، فرایند نصب جک بیرون باز شو را به اتمام برسانید .

در نهایت بعد از نصب جک پارکینگ بیرون باز شو، باید درب را چند بار باز و بسته کنید تا از کارکرد درست آن اطمینان حاصل نمایید. در صورت بروز هر گونه مشکلی در عملکرد این درب ها یا نیاز به تعمیر و نگهداری می توانید از کارشناسان و نصاب های درب های اتوماتیک کمک بگیرید .

چه نکاتی را باید در خصوص نصب جک بیرون باز شو در نظر داشت؟

اول از همه این که قبل از شروع کار نصب حتما از محکم بودن مکان نصب پایه ها و مناسب بودن موقعیتی که برای نصب جک انتخاب کرده اید اطمینان حاصل کنید. مکانی که برای نصب انتخاب می کنید باید علاوه بر استحکام لازم، فضای کافی برای زاویه دهی به بازو ها را نیز داشته باشد. برخی از جک ها با توجه به مشخصات به خصوصی که دارند شاید نکات به خصوصی برای نصب شان وجود داشته باشد. در نتیجه حتما از دفترچه راهنمای جک مورد نظر در هنگام نصب جک بیرون باز شو غافل نشوید .

نکته مهم دیگری که باید بعد از اتمام نصب جک پارکینگ بیرون باز شو به آن توجه کنید، موقعیت قرار گیری شفت ها است. اگر متوجه شدید که شفت ها کمی رو به بیرون هستند و بیرون مانده اند، می توانید با انجام یک سری تنظیمات در بخش تابلوی فرمان مشکل را برطرف کنید. البته تمامی این مراحل حتما باید توسط افرادی حرفه ای و کاربلد در این زمینه انجام شود تا از نصب درست جک های بیرون باز شو و کارکرد قابل قبول آن ها مطمئن شوید .

در پایان به این نکته اشاره کنیم که برخی از مدل های جک وجود دارد که می توان آن ها را طوری تنظیم کرد که به صورت معکوس باز و بسته شوند. فرایند نصب این دسته از جک ها نیز به صورت معمول مشابه فرایندی است که برای نصب سایر جک ها از جمله نصب جک بیرون باز شو انجام می شود. به این ترتیب با نصب این دسته از جک ها می توانید برنامه مورد نظر خود را برای نحوه باز و بسته شدن درب، با توجه به موقعیت آن را به جک بدهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *