مقالات, مقالات راهبند ستونی

بولارد هیدرولیکی چیست؟

بولارد هیدرولیکی ایمن فک 02172239

راهبند ستونی یا همان بولارد جزو محصولات امنیتی محسوب می‌شود زیرا در برابر ضربه بسیار مقاوم است و می‌تواند از عبور وسیله نقلیه غیر مجاز جلوگیری کند. دسته بندی بولارد برحسب موتور محرک آن است که به دو دستۀ بولارد هیدرولیکی و بولارد الکترومکانیکی تقسیم می‌شود. ویژگی برتر راهبندهای ستونی مقاومت بالا در برابر ضربه می باشد، به همین دلیل بولارد را در محل‌هایی که امنیت بالایی لازم دارند مانند سفارتخانه‌ها و مراکز نظامی و دولتی نصب می‌کنند. این نوع راهبند شامل تعدادی استوانه به ارتفاع حدود 60 تا 80 سانتی‌متر می باشد که به صورت عمودی حرکت می‌کنند و از سطح زمین بالا می آیند. سازۀ بولارد کاملا درون زمین قرار داده می‌شود و از طریق مدار فرمان، استوانه متحرک به سمت بالا حرکت می‌کند و جلوی ورود و خروج خودرو را می‌گیرد.

در این مقاله قصد داریم بولارد هیدرولیکی را مورد بررسی قرار دهیم.

مقاله مرتبط: کاربرد بولارد (راهبند ستونی) چیست؟

بولارد هیدرولیکی دارای سیستم محرک الکتروهیدرولیک است به همین دلیل برای مکان‌های پر‌تردد بسیار مناسب است. مدت زمان حرکت استوانه وبرای باز شدن مسیر در این نوع بولارد حدود 5 – 6 ثانیه است.

بولارد هیدرولیکی شامل یک موتور الکتریکی، استوانه متحرک، محفظه و پمپ روغن، محفظه قرارگیری تجهیزات، مدار فرمان و سیلندر هیدرولیک می باشد. مدار فرمان خارج از محفظه بولارد (معمولا در اتاق نگهبانی یا اتاق کنترل ) قرار دارد و با سیم به محفظه بولارد متصل می‌شود. قطعات و تجهیزات مکانیکی مربوط به قسمت محرک نیز در فضای خالی درون استوانه متحرک قرار دارد و کل این مجموعه داخل محفظه مخصوص بولارد، زیر زمین قرار می‌گیرد.

برای نصب بولارد حفره ای با ابعاد و عمق مشخص حفر می‌کنند و سازۀ آن را داخل حفره می‌گذارند و اطراف آن را با بتن پر می‌کنند تا راهنبد ستونی در جای خود ثابت و بدون حرکت قرار بگیرد.

با روشن شدن موتور، پمپ روغن حرکت می‌کند و روغن را با فشار زیاد از مخزن وارد سیلندر هیدرولیک می‌نماید. با ورود و خروج روغن در سیلندر هیدرولیک، پیستون داخل آن به سمت بالا و پایین حرکت می کند. انتهای آزاد پیستون به کمک اهرم بندی به شفت خروجی وصل می‌شود و از سمت دیگر میله راهبند نیز از مرکز دوارن خود به شفت خروجی متصل می گردد. به این ترتیب حرکت پیستون داخل سیلندر هیدرولیک منتقل می‌شود و نیروی لازم برای حرکت آن را تامین می‌کند.

بولارد هیدرولیکی به صورت جزئی شامل اجزای زیر است:

  1. چراغ فلاشر روی بدنه
  2. دریچه اضافه کردن روغن
  3. مدار فرمان الکترونیک
  4. واحد هیدرولیک (موتور الکتریکی، پمپ هیدرولیک و مخزن روغن)
  5. خلاص کن دستی
  6. اِنکُدر
  7. منبع تغذیه
  8. جعبه اتصال برق ورودی
  9. پره‌های خنک‌کننده پمپ هیدرولیک
  10. پیچ تخلیه هوای سیلندر راست
  11. شلنگ هیدرولیک اتصال پمپ به سیلندر راست
  12. شلنگ هیدرولیک اتصال پمپ به سیلندر راست
  13. سیلندر هیدرولیک سمت راست
  14. سیلندر هیدرولیک سمت چپ
  15. پیچ تخلیه هوای سیلندر چپ
  16. محفظه راهبند میله ای (کاور)

میزان مقاومت بولارد هیدرولیکی در برابر ضربه به عواملی همچون جنس بدنه سیلندر، ضخامت بدنه و نحوۀ قرار گیری آن در زمین بستگی دارد. چنان‌چه ابعاد حفره و کیفیت بتن استفاده شده در آن مناسب نباشد بولارد در اثر ضربه از جای خود خارج می‌شود و عملکرد مطلوبی نخواهد داشت.

شرکت درب سازان ایمن فک با 27 سال سابقه درخشان در زمینه فروش،نصب و تعمیر انواع بولارد ایرانی و خارجی و نماینده انحصاری محصولات ایتالیا در ایران مفتخر است که بصورت 24 ساعته در حال خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.

شما میتوانید از طریق وبسایت ما با محصولات ما و تیم دورژانس (واحد خدمات و تعمیرات) بیشتر آشنا شوید و همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان با شماره زیر تماس بگیرید:

02172239

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *