مطالب دورژانس

سیستم بالانسینگ گشتاور تیرک برای راهبندهای دورژانس

فنر راهبند

یکی از عوامل بسیار مهم و تعیین کننده در قیمت راهبند طراحی تار مکانیزم های موجود در یک راهبند است.

این مکانیزم ها ، در نگاه اول و بدون در نظر گرفتن مسائل فنی و عملکردی ممکن است بهه این صورت به نظر آید که فقط باعث افزایش قیمت راهبند گردیده است .اما با تامل و تفکر بیشتر و در نظر گرفتن مسائل فنی و عملکردی به این نتیجه می رسیم که این مکانیزم ها مثل مکانیزم بالانسینگ گشتاور تیرک تاثیر فوق العاده زیادی در کاهش استهلاک و همچنین افزایش کارایی و مصرف انرژی دستگاه راهبند می گردد.

وجود این مکانیزم در دستگاه راهبند باعث افزایش قیمت حداقل ۳ تا ۴ میلیونی دستگاه راهبند و همچنین افزایش حجم راهبند به میزان ۱۰*۱۰ سانتی متر در ابعاد مقطع دستگاه می گردد.اما همانگونه که قبلا هم گفتیم این مکانیزم تاثیر بسیار زیادی در کارایی دستگاه راهبند دارد و در حقیقت جزء لازمه قطعی آن می باشد.مطلب بسیار مهمی که در رابطه با این سیستم وجود دارد این است که یک مکانیزم کارآمد بالانسینگ گشتاور تیرک باید طوری طراحی شده باشد که گشتاور تیرک را بطور کامل بالانس کند ، تا بیشترین تاثیر را در کارآیی – استهلاک اجزاء محرکه و مصرف انرژی داشته باشد.

اجزاء سیستم بالانسینگ گشتاور تیرک راهبند دورژانس اجزاء این سیستم به شرح ذیل است:

۱- اصلی ترین و مهمترین جزء این سیستم فنر کششی آن است

در گذشته یعنی حداقل حدود ۹ سال پیش در راهبندهای دورژانس از فنرهای کششی که در سر آن قلاب از جنس میلگرد خود فنر داشت استفاده می شد. اما با گذشت زمان و مدت محدودی کارکرد قلاب ها از محل خم می شکست ، بنابراین طراحان راهبند پاسارگاد به فکر اصلاح این فنر افتادن با مونتاژ ۲ عدد توپی در دو سر فنر کششی مطابق عکس که سه گام ( سه دور) در فنر بسته می شود این مشکل کلا برطرف شد.

۲- اهرم بندی مکانیزم بالانسینگ گشتاور تیرک:

این اهرم بندی به صورتی طراحی و ساخته شده است که طول بازوی درگیر فنر کششی یعنی طول بازوی اهرم مقاوم جهت طول تیرک های مختلف قابل تنظیم است همچنین مقدار کشش اولیه فنر هم به راحتی در دستگاه قابل تنظیم است.این سیستم تاثیر فوق العاده زیادی روی عملکرد راهبند دورژانس دارد.

 با طراحی و ساخت این سیستم اندازه گیربکس بکاررفته در راهبند الکترومکانیکی و همچنین اندازه جک بکار رفته در راهبند الکتروهیدرولیک دورژانس کوچکتر شده ، همچنین توان الکتروموتور مورد نیاز در این راهبند ها نیز بسیار کم می شود.زمانیکه این مکانیزم به تناسب طول تیرک نصب شده روی دستگاه درست تنظیم شود ،گشتاور مورد نیاز جهت بالا و پایین بردن تیرک به حداقل مقدار لازم رسیده وهمچنین مقداراین گشتاور در زمان بالا رفتن با پایین آمدن دقیقا یکی می شود. که این امر باعث کاهش چشمگیر استهلاک اجزاء محرک راهبند پاسارگاد گردیده است.در ادامه ویژگیهای فنی یک راهبند خوب و کار آمد می توان به مکانیزم بالانسینگ گشتاور تیرک راهبند اشاره نمود. شرکت دربهای اتوماتیک دورژانس لازم دانست شما عزیزان را با مفهوم گشتاور آشنا سازد.

گشتاور یکی از مفاهیم اولیه علم مکانیک است که تعریف آن به شرح ذیل است:

طول بازو محرک (L) * نیرو(F) = گشتاور واحد اندازه گیری گشتاور نیوتون متر (N.m) است.

این مفهوم تاثیر بسیار زیادی در استحلاک و نحوه عملکرد راهبند دارد بدین معنی که چون راهبند خودرو دستگاهی است که مشخصه اصلی آن تیرک (بوم) آن است و عملکرد اصلی راهبند نیز چرخاندن (افقی – عمودی) کردن تیرک می باشد. با توجه به اینکه راهبند معمولا طول حداقل 5/2 متری دارد گشتاور آن معادل :وزن تیرک (Kg) * 10 * نصف طول تیرک (m)می باشد.

به علت بلند بودن طول تیرک این گشتاور معمولا عدد قابل توجهی می شود. هر چند تیرکها معمولا از جنس آلومینیوم بوده و سبک هستند. اما همانطور که گفته شد به دلیل زیاد بودن طول تیرک این گشتاور مقدار قابل توجه ای می شود. حال در نظر بگیرید که این اهرم (تیرک) در شبانه روز در مکانهایی که تردد زیادی دارند. همانطور که یکی از تجربیات راهبند دورژانس در سالهای گذشته اثبات کرد. در هر شیفت کاری یک مجتمع مسکونی ۷۰۰۰ بار بالا و پایین شده است.

بنابراین گشتاور تیرک راهبند تاثیر فوق العاده زیادی روی استحلاک اجزاء محرک آن دارد .

مکانیزم بالانسینگ گشتاور تیرک از اجزا ذیل تشکیل شده است

۱- فنر

۲- بازوی بالایی گیرش فنر که برای طول تیرک های مختلف قابل تنظیم میباشد.

۳- تکیه گاه پایینی فنر که توسط مکانیزم پیچ و مهره ای نیروی کششی اولیه فنر را تنظیم میکند.

تولید کننده های مختاف در سراسر دنیا از روشهای متفاوتی جهت بالانس (معادل) کردن این گشتاور استفاده کرده اند. اولین روش آن که هنوز هم در راهبند های مکانیکی ریل راه آهن استفاده می شود وزنه تعادل است.

استفاده از وزنه تعادل جهت بالانس کردن گشتاور تیرک دو مشکل اساسی دارد:

۱- حجم وزنه که باعث افزایش حجم و اندازه دستگاه راهبند می گردد.

۲- وزنه مولفه عمودی نیروی وزن وزنه تعادل در زوایای مختلف چرخش تیرک تغییر زیادی دارد. همچنین نیاز به بازوی طولانی دارد تا بتواند این گشتاور را بالانس کند.

روش بعدی برای بالانس کردن این گشتاور استفاده از فنر است که این روش هم در دستگاه های مختلف با طراحی های مختلف ، متفاوت می باشد.بعضی از دستگاه ها از فنر فشاری استفاده کرده اند و بعضی از فنر کشش ولی بطور کلی استفاده از فنر کششی متداولتر و بهینه تر است .

بالانسینگ گشتاور تیرک راهبند

راهبند دورژانس با استفاده از مکانیزم بالانسینگ گشتاور تیرک با قابلیت تنظیم بازوی فنر کششی جهت تیرک ها با طول های متفاوت استفاده کرده است بدین معنی که تا طول ۵ متر ازفنر کششی با قطر میلگرد ۷ و طول بازوی مشخص استفاده شده است و برای طول تیرک ۵ متر و بیشتر از فنر کششی با میلگرد قطر ۸ و طول بازوی خاص آن استفاده شده است.

این سیستم بالانسینگ بر اساس محاسبه و طراحی مکانیزم مبتکرانه انجام شده است ، همچنین با تجربه ۱۵ ساله در این صنعت و تغییرات مختلف در این سیستم مکانیزمی که امروزه در راهبند های پاسارگاد استفاده شده بهینه ترین حالت آن است که حتی استحلاک فنر کششی که اصلی ترین جزء این مکانیزم است در آن بسیار ویژه دیده شده و در نظر گرفته شده است .

لازم به ذکر است که این فنرهای کششی توسط خود شرکت راهبند دورژانس تولید و مونتاژ می شود.

جنس مفصل آن از PHS12 که کمترین استحلاک را در چرخشهای زاویه ای دارد استفاده شده است.

این مکانیزم باعث حرکت فوق العاده نرم بدون ضربه و بدون گشتاور اضافی روی اجزاء محرک یعنی گیربکس و موتور راهبند و در راهبند هیدرولیک روی جک آن می باشد.

همچنین این مکانیزم تاثیر فوق العاده زیادی در قابلیت تردد راهبند پاسارگاد به ویژه در سرعتهای بالا گذاشته است بدین معنی که راهبند دورژانس با سرعت ۲ ثانیه ای یا کمتر از ۲ ثانیه ، ذره ای ضربه و یا نوسان شدید حرکت زاویه ای ندارد

شرکت فنی مهندسی دورژانس با 27 سال سابقه درخشان در زمینه فروش،نصب و تعمیر انواع در های اتومات ایرانی و خارجی و نماینده انحصاری محصولات ایتالیا در ایران مفتخر است که بصورت 24 ساعته در حال خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.

شما میتوانید از طریق وبسایت ما با محصولات ما و تیم دورژانس یبیشتر آشنا شوید و همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان دورژانس با شماره زیر تماس بگیرید:

69 33 00 91 -021

خدمات درب اتوماتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *