مطالب دورژانس

راهکارهای افزایش ایمنی درب اتوماتیک دورژانس

امروزه با پیشرفت فناوری بسیاری از افرادی که پیش از این، از درب‌های سنتی و دستی استفاده می‌کردند، یک نمونه از درب‌های اتوماتیک را با توجه به فضایی که در اختیار دارند انتخاب نموده و استفاده می‌کنند. اصولا یکی از اصلی‌ترین دلایلی که افراد را برآن داشت که درب‌های مدرن را با نمونه‌های قدیمی آن جایگزین کنند، این بود که درب اتوماتیک علاوه بر اینکه ایمنی بالاتری نسبت نمونه‌ی سنتی آن دارد، استفاده از آن بسیار راحت‌تر می‌باشد و می‌تواند آسایش و راحتی بیشتری را برای افراد به همراه آورد.

حسگرهای این درب‌ها که به صورت نوری یا حرکتی می‌باشند باعث باز و بسته شدن درب می‌گردند. و در دو نوع عبور وسایل نقلیه و افراد تولید می‌شوند. ما در این نوشتار سعی داریم علاوه بر معرفی انواع درب برقی، راهکارهای افزایش ایمنی درب اتوماتیک را نیز بیان کنیم.

افزایش ایمنی

 استفاده از درب اتوماتیک مزیت‌های بسیار بیشتری نسبت به نمونه‌های سنتی دارد. اگر بخواهیم نمونه‌ای از این مزایا را بیان کنیم، می‌توان به امنیت بالای آن، استفاده از متریال مرغوب‌تر و طراحی به‌روزتر این گونه درب‌ها، تنوع محصول و در نتیجه قدرت انتخاب بالاتر، جلوگیری از هدر رفت انرژی و ورود گرد و غبار و حشرات مختلف به اماکن پر تردد، ظاهر زیبا، مقاوم در برابر عوامل محیطی و باد و باران، سرعت عملکرد بالا به‌خصوص در مواقع اضطراری، اشغال فضای کم و غیره اشاره کرد. علاوه بر این‌ها به دلیل عدم برخورد دست به این‌گونه درب‌ها احتمال انتقال ویروس و بیماری به شدت کاهش می‌یابد. تمام موارد بالا می‌تواند افراد را به جایگزین کردن درب‌های قدیمی‌شان با نمونه‌های مدرن ترغیب کند.

راهکارهای افزایش ایمنی درب اتوماتیک و انواع مختلف درب برقی

درب اتوماتیک کشویی که به درب اسلایدینگ هم آن را می‌شناسید. عموما در مکان‌هایی کاربرد دارد که دارای محدودیت فضا هستند. این نوع درب‌ها به علت طراحی خاص خود فضای بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند. و همان‌طور که از نامش پیداست مانند کشو باز و بسته می‌شود. در چهار نوع یک یا دوپره، دو یا چهار پره، تاشو و تمام شیشه یا آلومینیومی تولید می‌گردد. اصولا فناوری درب‌های کشویی بدین صورت است که اپراتوری که در قسمت بالای درب‌های کشویی وجود دارد، از یک قرقره، موتور الکتریکی و یک تسمه تشکیل شده است. هنگامی که قرقره می‌چرخد موتور تسمه شروع به کار می‌کند و درب اتوماتیک باز می‌شود.

 

این نوع درب بسیار پرکاربرد است و در اکثر فضاها اجرا می‌شود. از جمله فضاهایی مثل رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، ورزشگاه‌ها ، دانشگاه‌ها، بانک‌ها و غیره. درب‌های کشویی اتوماتیک از امنیت بالاتری نسبت به درب‌های سنتی برخوردارند. اصولا هنگام نصب این‌گونه درب‌ها باید علاوه بر زیبایی نکات دیگری نظیر امنیت درب برقی را هم در نظر گرفت.  اینکه با توجه به فضایی که در دسترس داریم اندازه و وزن درب مورد نظر چقدر باشد از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ساخت درب‌های برقی این‌چنینی از متریال مرغوبی استفاده شده است که در برابر عوامل محیطی و ضربه مقاوم بوده و این خود دلیلی بر افزایش ایمنی درب اتوماتیک است. در واقع این نمونه نسبت به دیگر انواع درب اتوماتیک از امنیت بالاتری برخوردارند. جهت بالا رفتن امنیت بیشتر در این‌گونه درب‌های ریلی می‌توان از قفل الکتریکی دولنگه نیز استفاده کرد. همچنین دیگر تجهیزات ایمنی ازجمله سیستم های مدیریت یکپارچه‌ی ساختمان‌ها، دزدگیر، اعلان حریق و غیره قابل نصب به روی این‌گونه درب‌ها هستند. عموما در تمام انواع درب برقی از شیشه‌ی سکوریت استفاده شده است. شیشه‌هایی با مقاومت بالا که علاوه بر افزایش ایمنی، دارای مقاومت حرارتی و عایق بندی صوتی نیز می‌باشند. 

امروزه از درب اتوماتیک کرکره برقی بیشتر برای پارکینگ‌ها، مغازه‌ها، مراکز تجاری و صنعتی استفاده می‌شود. اغلب برای ورود وسایل نقلیه به کار می‌روند. این نوع درب برقی خودش یک مانع حفاظتی محسوب می‌شود و از لحاظ ایمنی بسیار قدرتمند است و امنیت محیط را تا حدود زیادی تضمین می‌کند. اما راهکارهایی برای افزایش ایمنی درب اتوماتیک وجود دارد که می‌تواند محافظت و ایمنی آن را چند برابر کند. مثلا با افزودن سیستم‌های برقی، روشنایی و صدای آژیر. عملکرد این سیستم‌ها به این صورت است که هنگامی که سارق به درب برقی نزدیک می‌شود، چراغ‌های ال ای دی روشن می‌شوند. یا افزودن سیستم برقی باعث می‌شود برق ضعیفی سارق را بگیرد و یا اینکه با دست زدن به درب اتوماتیک صدای آژیر بلند می‌شود. از کرکره‌های برقی اتوماتیک برای محافظت از درب‌های ورودی مغازه‌ها و پنجره‌ی ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود

در اکثر پارکینگ‌ها و مکانه‌ای عمومی از درب اتوماتیک استفاده می‌شود. درب‌هایی که بیشتر از فراورده‌های فولادی ساخته می‌شوند و بسیار مقاوم‌اند که علاوه بر زیبایی و راحتی رانندگان، امنیت بیشتری را هم برای آن‌ها به دنبال دارد. اما می‌توان این امنیت را بالاتر هم برد. در واقع با کد دهی به ریموت های ساکنین ساختمان این کار امکان پذیر است. یکی دیگر از روش‌های افزایش ایمنی درب اتوماتیک استفاده از جک‌های هیدرولیک است. این جک‌ها با نیروی فشار روغن کار می‌کنند و در مقابل فشار و نیروی وارده بسیار قوی‌تر عمل می‌کنند و از مقاومت بالاتری برخوردارند و یا استفاده از قفل‌های برقی که توان تحمل 500 کیلوگرم فشار را دارند. نحوه‌ی کار سیستم برقی بدین صورت است که اگر به درب فشار وارد شود سیستم برقی از باز شدن درب جلوگیری می‌کند. البته علاوه بر موارد ذکر شده باید به ساختار خود درب و تعداد لولاهای به کار گرفته شده روی آن هم توجه کرد.

ساختار این درب اتوماتیک به‌گونه‌ای است که مانند درب‌های اتوبوس به صورت آکاردئونی باز و بسته می‌شوند. و برای فضاهای با عرض کم  و تردد بالا مناسب‌ترین انتخاب هستند. این نوع درب اتوماتیک جهت ورودی افراد مورد استفاده قرار می گیرند. ضریب ایمنی این درب‌ها بسیار بالا بوده و در اماکنی مانند بیمارستان‌ها، پاساژها، کارخانه‌ها و غیره نصب می‌گردند. معمولا قاب این نوع درها از آلومینیوم به همراه یک لایه‌ی محافظ روی آن ساخته شده است که باعث استحکام و مقاومت بالای فریم در مقابل ضربه و هر گونه عوامل محیطی خصوصا باد می‌گردد. علاوه بر آن از شیشه‌های حرارت دیده تک جداره یا دوجداره در ساخت آن استفاده شده است.

عموما درب برقی شیشه‌ای قابلیت هماهنگ شدن با سیستم‌های ایمنی را دارند. به این معنی که می‌توان آن‌ها را با سیستم‌های اعلان حریق هماهنگ کرد. تا در صورت وجود دود، گاز و یا حرارت در محیط درب‌ها به طور خودکار باز شود. یا در صورت استفاده در ادارات می‌توان با نصب دستگاه‌های کنترل عبور و مرور، طوری آن را تنظیم کرد که ورود و خروج افراد تنها با استفاده از کارت، یا اثر انگشت صورت گیرد.

همان‌طور که در بالاتر هم ذکر شد، بیشترین کاربرد این نوع درب‌ها در پارکینگ منازل می‌باشد. اما در صنعت، مناطق نظامی و نیروگاه‌های انرژی اتمی که نیاز به امنیت بالایی دارد نیز از این درب‌ها بسیار استفاده می‌شود. این نوع درب برقی توسط جک‌ها باز و بسته می‌شوند. و جک‌هایی که برای درب‌های اتوماتیک لولایی به کار می‌رود: در دو نوع الکترومکانیکی و هیدرولیکی موجود است. درب اتوماتیک الکترومکانیک توسط گیربکس و چرخ دنده کار می‌کند. حال آنکه نحوه‌ی کار نمونه‌ی هیدرولیکی جک با استفاده از روغن است و این نمونه  جک هیدرولیکی بیشتر برای اماکنی که از لحاظ حفظ امنیت حساس‌ترند استفاده می‌گردد. در نمونه‌ی تک لنگه‌ی درب برقی نیز از قفل الکتریکی استفاده می‌شود. وجود این قفل بسیار ضروری است. به طوری که در صورت نبود آن درب با فشار زیادی باز و بسته می‌شود و احتمال آسیب دیدن درب بسیار زیاد است

این مدل درب اتوماتیک از خانواده‌ی درب‌های اسلایدینگ است. و برای محیط‌هایی به کار می‌رود که نیاز به باز شوندگی بیشتری داریم. در ساخت آن از چهار لت متحرک که روی دو عدد لت ثابت قرار می‌گیرند، استفاده شده است. روی این نوع درب‌ها نیز برای امنیت بیشتر تمامی سنسورهای ایمنی و کنترل کننده‌هایی که مانع از برخورد افراد به درب می‌شوند نصب شده است.

با توجه به اینکه امروزه درب‌ها در مدل‌ها و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند، صاحبان مشاغل باید با توجه به محدودیت فضایی که دارند یک نوع درب اتوماتیک مناسب محل مورد نظرشان را انتخاب نمایند. و در این زمینه باید اطلاعات و آشنایی کافی را داشته باشند و سپس با آگاهی کامل و با انتخاب یک نمونه‌ی مناسب، هم زیبایی و هم امنیت را به محل زندگی و یا کار خود هدیه دهند. چرا که درب اتوماتیک اگر طبق اصول استانداردی که برای آن تعیین شده است ساخته و نصب شود، خود به تنهایی امنیت بالای ساختمان را تضمین می‌کند.

البته در مواردی که افراد نیازمند ایمنی بالاتر فضا هستند می‌توانند با هزینه‌های بسیار کم، سیستم‌های هوشمند نظیر دوربین مدار بسته،دزدگیر و سیستم‌های کنترل رفت و آمد افراد را  نیز نصب نمایند و بدین طریق احتمال سرقت از ساختمان را بسیار پایین آورند. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا برای تضمین امنیت محیط، حتما درب‌ها باید تحت بررسی دوره‌ای قرار گیرند. می‌دانید که حتی به روزترین و مدرن‌ترین درها هم نیازمند تعمیر دوره‌ای هستند. تا از لحاظ ایمنی مشکلی برای کسی به وجود نیاورند. تعمیر درب‌ها بخصوص در اماکن پرترددی مثل ساختمان‌های تجاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کاملا واضح است برای رفع نقص و خرابی آن‌ها حتما باید از افراد متخصص کمک بگیرید.

شرکت فنی مهندسی دورژانس با 27 سال سابقه درخشان در زمینه فروش،نصب و تعمیر انواع جک های ایرانی و خارجی و نماینده انحصاری محصولات ایتالیا در ایران مفتخر است که بصورت 24 ساعته در حال خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد. شما میتوانید از طریق وبسایت ما با محصولات ما و تیم دورژانس یبیشتر آشنا شوید و همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان دورژانس با شماره زیر تماس بگیرید: 69 33 00 91

خدمات درب اتوماتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *