مطالب دورژانس

راهنمای سرویس دوره ای درب اتوماتیک دورژانس

سرویس دوره ای درب اتوماتیک

خدمات نگهداری

یکی از راه‌های بالا بردن ارزش ساختمان استفاده از درب‌ اتوماتیک است. مکان‌هایی که بسیاری از افراد در طول روز در آن در رفت و آمد هستند، می‌توانند از نصب درب اتوماتیک بهره مند شوند. در حال حاضر تفاوت زیادی بین درب‌های اتوماتیک و درب‌های سنتی وجود دارد. این روزها می‌توانید درب‌های اتوماتیک دوجداره را نصب کنید که می‌تواند در کاهش هزینه‌های لازم برای سرمایش یا گرم کردن اتاق استفاده شود. همچنین، این درب‌ها مانع عبور هوا از لبه‌های بیرونی می‌شوند. علاوه بر این، نصب و راه اندازی درب‌های اتوماتیک در ساختمان می‌تواند با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، از نظر هزینه بسیار منعطف باشد.

درب‌های اتوماتیک که بیشتر در ساختمان‌های اداری و تجاری کاربرد دارند، به سرویس‌های دوره ای برای اطمینان از عملکرد صحیح خود نیاز دارند. در صورتی که سرویس‌ها به صورت منظم انجام نشود، این امکان وجود دارد که درب‌ها به سرعت دچار خرابی یا پوسیدگی شوند. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ درب‌های اتوماتیک از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که یک سیستم واحد و کارآمد را ساخته است. هر کدام از این بخش‌ها نیاز به مراقبت دارند و باید در بازه‌های زمانی مشخص مطمئن شوید که به خوبی کار می‌کنند.

کنترلر درب اتوماتیک

کنترلر درب اتوماتیک یک واسط بین سنسور درب و موتور محرک آن است. این کنترلر، زمانی که سیگنالی از جانب سنسور دریافت کند، فرمان فعال کردن موتور را صادر می‌کند

سنسور درب اتوماتیک

برای آن که درب‌ اتوماتیک بتواند با نزدیک شدن افراد، به طور خودکار باز و بسته شوند، به یک سنسور نیاز دارند. این سنسور بسته به میزان حساسیت خود می‌تواند تشخیص دهد که آیا فردی در فاصله یک متری (اندکی بیشتر یا کمتر) از درب ایستاده است یا خیر. در صورت وجود فرد، این سنسور سیگنالی را به کنترلر درب ارسال می‌کند. بعد از آن که درب باز شد، در صورتی که فردی در نزدیکی درب نباشد، سنسور سیگنالی را برای بسته شدن درب به کنترلر می‌فرستد.

سنسور درب‌های اتوماتیک بسته به نوع سازنده و کیفیتی که دارند، ممکن است دقت‌های مختلفی داشته باشند. مثلا حتما شما هم تجربه کرده‌اید که در فاصله دور از یک درب ایستاده‌اید و بلافاصله آن در باز شده است. اما گاهی به برخی از درب‌ها نزدیک شده‌اید اما سنسور نتوانسته است حضور شما را متوجه شود. کیفیت پایین یا خرابی سنسور از علل این اتفاق هستند. در صورتی که سنسور دچار خرابی شود، معمولا با یک سنسور نو جایگزین می‌شود.

موتور محرک درب اتوماتیک

موتور محرک در واقع یک موتور ساده است که فرمان خود را از کنترلر دریافت می‌کند. در صورت دریافت فرمان، موتور با چرخدنده‌های خود، می‌تواند درب اتوماتیک را باز یا بسته کند. این موتورها نیز در صورت گذشت زمان دچار استهلاک می‌شوند و گاهی نیاز به تعمیر یا تعویض دارند.

سنسورهای ایمنی درب اتوماتیک

سنسورهای ایمنی در طرفین درب‌ اتوماتیک قرار می‌گیرند تا بتوانند وجود افراد یا اشیا را در بین درب‌ها تشخیص دهند. چرا که گاهی تشخیص فرد یا شیئ یا حتی حیواناتی مانند گربه در فضای بین دو درب، توسط سنسور اصلی صورت نمی‌گیرد. این سنسورها مانند سنسورهای درب آسانسور عمل می‌کنند و در صورت وجود مانعی برای بسته شدن درب، دوباره درها را باز می‌کنند.

فنلایت درب اتوماتیک

فنلایت به بخش بالایی درب‌ اتوماتیک گفته می‌شود که بین سقف و درب قرار می‌گیرد. این بخش می‌تواند از پلاستیک، شیشه یا سایر متریال ها مانند آلومینیوم ساخته شده باشد. در واقع اگر فنلایت نباشد، طول درب‌های اتوماتیک باید به سقف برسد. این مساله مشکلاتی ایجاد می‌کند. از جمله این که سنسور که باید در بالای درب قرار بگیرد، ارتفاع بسیار زیادی پیدا می‌کند و دقت عملکرد آن کاهش می‌یابد. ضمن این که متریال مورد استفاده در ساخت درب اتوماتیک نسبت به قبل زیادتر می‌شود و هزینه نهایی هم بالا میرود. به همین دلیل فنلایت به عنوان یک صفحه نما و البته کاربردی روی درب اتوماتیک قرار می‌گیرد و فضای بالای درب تا سقف را پر می‌کند. علاوه بر این، در داخل فنلایت سیم کشی های لازم برای سیستم درب اتوماتیک قرار می‌گیرد. بخش‌هایی از این سیستم مانند کنترلر یا موتور محرک نیز در داخل فنلایت تعبیه می‌شوند.

پنل های متحرک درب اتوماتیک

پنل های متحرک از شیشه تشکیل شده‌اند که دور آنها قاب های پی وی سی یا آلومینیومی قرار گرفته است. این پنل ها همان هایی هستند که در زمان باز و بسته شدن درب اتوماتیک، به صورت کشویی به طرفین حرکت می‌کنند

پنل های ثابت درب اتوماتیک

پنل های ثابت معمولا دو عدد هستند که در سمت راست و چپ درب اتوماتیک قرار می‌گیرند. این پنل ها از جای خود حرکت نمی‌کنند و فقط پنل های متحرک در زمان باز شدن روی آنها قرار می‌گیرند.

قفل درب اتوماتیک

درب‌های اتوماتیک نیز به قفل درب نیاز دارند. این قفل ها به صورت مکانیکی هستند و در پایین درب روی زمین قرار می‌گیرند.

دکمه روشن و خاموش درب اتوماتیک

درب‌های اتوماتیک از نیروی برق برای کار کردن استفاده می‌کنند. وجود دکمه روشن و خاموش در کنار درب ها به این دلیل است که هر زمان که بخواهید، بتوانید عملکرد درب را متوقف کنید. خاموش کردن درب همچنین ایمنی لازم برای انجام تعمیرات یا سرویس های دوره ای را فراهم می کند

در سرویس های دوره ای درب‌ اتوماتیک چه مواردی چک می‌شود؟

تست سنسور درب اتوماتیک

سنسورها همانطور که گفتیم باید از دقت کافی برای تشخیص وجود افراد در نزدیکی درب اتوماتیک برخوردار باشند. گاهی اوقات سنسورها دقت خود را از دست می‌دهند. این مسئله می‌تواند به دلیل کالیبره نبودن سنسور رخ دهد. بسته به نوع شرکت سازنده سنسور روش‌های مختلفی برای کالیبره کردن آن ها وجود دارد. در هنگام انجام سرویس های دوره ای در صورتی که سنسور دچار تغییر تنظیمات شده باشد، احتمالاً متوجه باز و بسته شدن بی مورد درب خواهید بود. همچنین ممکن است حتی در فاصله اندکی از درب نیز متوجه حضور شما نشود.

تست سالم بودن پنل های درب اتوماتیک

پنلهای درب اتوماتیک از شیشه‌های سکوریت که دارای ضخامت بالا هستند ساخته می‌شوند. این شیشه‌ها معمولاً در برابر ضربه و تغییرات ناگهانی دما مقاومت دارند اما ممکن است که دچار ترک خوردگی یا شکستگی شوند. در صورت وجود هرگونه شکستگی در پنل ها باید سریعا نسبت به تعویض شیشه اقدام شود.

تست دکمه پاور درب اتوماتیک

دکمه پاور که وظیفه خاموش و روشن کردن درب اتوماتیک را به عهده دارد باید به درستی کار کند. چرا که در زمان هایی لازم است که در را خاموش کنید تا از ورود و خروج افراد جلوگیری به عمل بیاورید. بعلاوه نیازی نیست که در ۲۴ ساعت شبانه روز درب‌های شما روشن باشند. در سرویس های دوره ای اپراتور حتماً باید نسبت به سالم بودن دکمه پاور اطمینان حاصل کند

تست رگلاژ درب اتوماتیک

در سرویس دوره ای درب اتوماتیک باید چک شود که پنل های ثابت و متحرک دارای پیچ خوردگی نباشند. با توجه به اینکه این پنل ها معمولاً از جنس pvc و آلومینیوم هستند طبیعی است که با وارد آمدن ضربه یا فشار دچار پیچ خوردگی شده یا از مسیر رگلاژ خود خارج شوند. موازی نبودن پنل‌ها که در اثر پیچ خوردگی ایجاد می‌شود می‌تواند باعث گیر کردن درب در هنگام باز و بسته شدن شود. همچنین در صورتی که درب‌ها هنگام باز و بسته شدن سر و صدای زیادی داشته باشند، احتمالاً دچار پیچ خوردگی شده‌اند. در این حالت معمولاً باید پنل ها جدا شده و در کارگاه‌ تعمیر شوند‌.

در پایان باید گفت که درب‌های اتوماتیک از محصولات الکترونیکی هستند که به طور مداوم در طول روز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که سرویس های مناسب برای چک کردن نحوه عملکرد آنها انجام نشود، خرابی یک قطعه می‌تواند روی عملکرد نامناسب سایر بخش‌ها نیز تاثیر بگذارد. به عنوان مثال خراب بودن موتور می‌تواند باعث شود که دربها از رگلاژ خود خارج شوند. یا خرابی سنسور درب اتوماتیک می‌تواند باعث کوتاه شدن عمر موتور نیز شود. به همین دلیل لازم است که دقت کافی در نگهداری این درب ها صورت بگیرد و به طور منظم از سالم بودن بخش‌های مختلف آنها اطمینان کسب کنید. به این ترتیب میتوانید انتظار داشته باشید که تا سالها از وجود این دربها استفاده کنید

خدمات درب اتوماتیک

شرکت فنی مهندسی دورژانس با 27 سال سابقه درخشان در زمینه فروش،نصب و تعمیر و خدمات انواع جک های ایرانی و خارجی و نماینده انحصاری محصولات ایتالیا در ایران مفتخر است که بصورت 24 ساعته در حال خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد. شما میتوانید از طریق وبسایت ما با محصولات ما و تیم دورژانس یبیشتر آشنا شوید و همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان دورژانس با شماره زیر تماس بگیرید: 69 33 00 91 021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *