مطالب دورژانس

اجزاء محرکه راهبند موتور – گیربکسی دورژانس

قطعات یدکی

قوای محرکه راهبند های الکترومکانیکی از اجزاء ذیل تشکیل شده است:

اجزاء محرکه راهبند موتور – گیربکسی 

۱- الکتروموتور۳ فاز صنعتی

۲- گیربکس مارپیچ – حلزون

۳- اهرم بندی انتقال حرکت لنگی

۴- سیستم بالانسینگ گشتاور تیرک

۱- الکتروموتور ۳ فاز صنعتی :

یکی از ویژگیهای اصلی هر نوع راهبندی ، روشن و خاموش شدن های مکررموتور آن می باشد. همانطور که می دانیم به جهت حرکت تیرک راهبند به سمت بالا و پایین الکتروموتور آن روشن شده و بقیه اجزاء را به حرکت در می آورد تا این حرکت به تیرک منتقل شود.

همانگونه که واضح است این تکرار زیاد روشن و خاموش شدن موتور باعث استهلاک آن می گردد. و الکتروموتور اگر مدام با یک بار استارت برای مدتی روشن باشد استهلاک بسیار کمتری دارد.
الکتروموتورهای مختلفی (مثل: تک فاز 220 ولت و 24 ولت DC و سرور موتور و…) برای این کار استفاده می شود. طراحی راهبند های پاسارگاد بگونه ای است که با استفاده از الکتروموتور 3 فاز صنعتی که قویترین و کم استهلاک ترین الکتروموتور جهت انجام این کار می باشد در آن استفاده شده.
لازم به ذکر است به دلیل استفاده از تکنولوژی اینورتر یا مبدل فرکانس نیاز به برق ۳ فاز جهت تغذیه راهبندهای دورژانس نمی باشد. دستگاه اینورتر نقشهای مختلفی در این دستگاه ایفا می کند که یکی از آنها تبدیل برق تک فاز به ۳ فاز است.

۲- دومین جزء اصلی قوای محرکه راهبند های الکترومکانیکال گیربکس مارپیچ – حلزون آن است.

یکی از ویژگیهای اصلی این نوع گیربکس توان ترمزی و یا نگهدارندگی بار روی شفت خروجی آن است. به عبارت ساده تر در گیربکس های مارپیچ – حلزون (البته در رنج نسبت تبدیل خاصی) زمانی که بار گشتاوری روی شفت خروجی آن وارد آید. این شفت هیچ گونه چرخشی نداشته و تا زمان تخریب آن در مقابل چرخش و یا اتصال آن به شفت ورودی مقاومت می کند.
این ویژگی باعث ایجاد امنیت کاری در عملکرد دستگاه راهبند می گردد. بدین معنی که اگر کسی بخواهد تیرک راهبند را به سمت بالا با وارد آوردن نیروی دست و … حرکت دهد تا مسیر را باز کرده و عبور کند گیربکس مارپیچ – حلزون مقاومت کرده و مانع انجام این کار می شود.

اجزاء محرکه راهبند موتور – گیربکسی پاسارگاد ،در راهبندهای پاسارگاد توان الکتروموتور و گیربکس حدود ۱.۵ برابر توان مورد نیاز جهت بالا و پایین بردن تیرک نردبانی نیز می باشد. همچنین نسبت تبدیل گیربکس به گونه ای است که توان ترمزی کاملی جهت نگهداری تیرک وارد می کند.

در راهبند های نسخه ۱۷ الکترومکانیکال پاسارگاد اتصال نیرو و چرخش از موتور به گیربکس بصورت کوپل مستقیم انجام می شود. و هیچگونه واسطه ای بین آنها وجود ندارد. این امر خود باعث کاهش استهلاک سر و صدا و همچنین هزینه تمام شده دستگاه میشود.

۳- اهرم بندی انتقال حرکت لنگی:

این اهرم بندی یک مکانیزم ساده لنگی می باشد که درآن ابعاد لنگ طوری در نظر گرفته شده. که در صورت دور زدن کامل لنگ و رد کردن حد بالا و پایین زاویه تیرک حداکثر 5 درجه از حد بیشتر می شود. به این معنی که اگر به هر علت میکروسوییچ های حد بالا و پایین دستگاه عمل نکنند. و لنگ بطور کامل زور بزند زاویه قائم تیرک از 95 درجه بیشتر نمی شود. و زاویه افقی تیرک از 5- درجه بیشتر نمی شود. در این مکانیزم از PHS جهت جوینت ها استفاده شده که کمترین استهلاک را طی حرکت دارد و تماس آنها کاملا غلطشی می باشد.

۴- سیستم بالانسینگ گشتاور تیرک:

این مکانیزم بین راهبند های الکتروهیدرولیک و الکترومکانیکال مشترک است. و در مقاله های قبلی به تفسیل در مورد آن توضیح داده شده. فقط مختصرا اشاره می شود، که این مکانیزم جهت کاهش گشتاورهای وارده به گیربکس و الکتروموتور طراحی و ساخته شده. در نهایت هدف از آن کاهش استهلاک و انرژی مصرفی موتور و گیربکس می باشد.

خدمات درب اتوماتیک

شرکت فنی مهندسی دورژانس با 27 سال سابقه درخشان در زمینه فروش،نصب و تعمیر انواع در های اتومات ایرانی و خارجی و نماینده انحصاری محصولات ایتالیا در ایران مفتخر است که بصورت 24 ساعته در حال خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.

شما میتوانید از طریق وبسایت ما با محصولات ما و تیم دورژانس یبیشتر آشنا شوید و همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان دورژانس با شماره زیر تماس بگیرید:

69 33 00 91 -021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *