مقالات

اندکپ کرکره برقی چیست؟

اندکپ کرکره برقی

اندکپ کرکره برقی چیست و وظیفه آن چه چیست؟

اندکپ (end cap) یک قطعه فلزی یا پلاستیکی هست که در انتهای دو طرف لوله در کرکره برقی با موتور ساید و موتور توبولار نصب می‌شود. وظیفه اصلی آن متصل کردن لوله به صفحه پلیت می‌باشد . در موتور توبلار از یک طرف به آداپتور موتور کوپل می‌شود و از طرف دیگر با پایه ستاره ای به صفحه پلیت متصل می شود. برای محاسبه قدرت موتور توبلار مقاله قدرت موتور کرکره را چگونه محاسبه کنیم را مطالعه فرمایید.

در موتور توبلار از یک طرف به آداپتور موتور کوپل می‌شود و از طرف دیگر با پایه ستاره ای به صفحه پلیت متصل می شود. در موتور ساید از یک طرف توسط دو عدد پولی در داخل لوله جوش داده می‌شود. از طرف دیگر توسط یاتاقان به صفحه پلیت (شفت اندکپ و شفت موتور توسط یک خار به هم متصل می‌شوند) محکم می‌شود.

کوپل شدن با آداپتور موتور و معمولا دو کار انجام می‌دهد:

  1. چرخاندن لوله که باعث بالا رفتن تیغه کرکره می‌شود.
  2. در برگشت چرخش لوله وظیفه هرزگرد را انجام می‌دهد.

نحوه کار کردن اندکپ در کرکره برفی به چه صورت است؟

از یک طرف به لوله و از طرف دیگر با استفاده از پایه ستاره‌ای به صفحه پلیت متصل می‌شود.

انواع اندکپ

همان طور که در ساختار اندکپ توضیح داده شد در واقع بلبرینگ ها تکیه گاه کرکره برقی به شمار میروند که بار موتور و شفت ها را به دوش میکشند. به طور کلی میتوان گفت اندکپ ها به دو دسته تقسیم میشوند :

  • اندکپ همراه یاتاقان

اندکپ های دارای یاتاقان از یک و چند پولک به همراه یک شفت فولادی درست شده اند که یک سر آن به در داخل یاتاقن کرکره برقی قرار میگیرد و سر دیگر آن که یک پولک میباشد به وسیله پیچ به دهانه لوله کرکره برقی وصل میشود. این مدل از انواع اندکپ در برابر شکستن مقاومت بالایی دارند.

  • اندکپ پی وی سی

در این اندکپ ها دو بلبرینگ وجود دارد که یکی از آن ها در محور اندکپ و در زیر پوشش پی وی سی قرار گرفته است. بلبرینگ دیگر در شفت در ستاره ای شفت به صورت ثابت قرار میگیرد. این ستاره ای در صفحه متصل به محور کرکره برقی به وسیله پیچ و یا پرچ نصب میشود .

این اندکپ ها برای نصب نیاز به پیچ و یا پرچ دارند و مزیت آن ها این است که میتوان در آن ها از خار استفاده کرد. لازم است این نکته را در این بخش ذکر کنیم که تمدکپ بلبرینگ کرکره برقی هیچ نیرویی برای باز و بسته کردن کرکره برقی ایجاد نمیکند و باعث باز و بسته شدن راحت تر کرکره برقی میشود.

اندکپ به چند روش تولید می‌شوند؟

  1. پلاستیکی
  2.  فلزی

از پلاستیکی ( نام دیگر ان پی وی سی PVC  است. ) برای کرکره برقی با موتور توبلار استفاده می‌کنند و از فلز برای دو موتور ساید و توبولار می‌توان استفاده کرد.

اندکپ پلاستیکی به دو روش ساخته می شود


اندکپ پلاستیکی با یاتاقان یکپارچه در داخل پلاستیک
  1. هشت ضلعی یا اکتاگون
  2. گرد یا استوانه

مشخصات فنی و کاربرد اندکپ پلاستیکی هشت ضلعی چه هست؟

در این مدل، یاتاقان و اندکپ با هم کوپل و یکپارچه ساخته می‌شوند. در سه قطر 6 ، 7 و 8 سانتیمتر تولید می‌شود. از نمره  6 و 7 برای موتورهای توبلار 10 تا 60 نیوتن متر (گشتاور) استفاده می‌شود.  نمره 8 برای موتور توبولار 60 تا 140 نیوتن متر به کار می‌رود.

مشخصات فنی و کاربرد اندکپ پلاستیکی گرد یا استوانه‌ای چه هست؟

مشخصات فنی آن عبارت‌اند از:

  1. قطر خارجی آن 8 سانتیمتر
  2. با یاتاقان یکپارچه شده

کاربرد آن برای موتور توبلار 60 تا 140 نیوتن متر استفاده می‌شود.

اندکپ فلزی در چند مدل ساخته می‌شود؟

در سه مدل با قطر 7، 8 و 11 سانتیمتری تولید می‌شود. اندکپ فلزی از لحاظ طراحی به دو گونه تولید می‌شود:

  1.  مدل گرد یا پولکی
  2. مدل گوشتکوبی یا غلتکی.

    اندکپ فلزی معمولا از 2 پولکی ( نوع دیگر به جای دو پولکی از یک غلتک استفاده می‌کند )، 1 شفت و 1 یاتاقان استفاده می‌شود. دو پولکی در داخل لوله جوش می‌خورد. از طرف دیگر شافت توسط یاتاقان به صفحه پلیت متصل می‌شود.

    اندکپ فلزی برای چه موتورهایی کاربرد دارد؟

    •  از نمره 7 و 8 برای موتورهای توبولار صنعتی 120 تا 140 نیوتن متر استفاده می‌شود.
    • نمره 11 برای موتورهای توبلار صنعتی با گشتاور 180، 230 و 300 نیوتن متر کاربرد دارد ، و برای موتورهای ساید 300، 500، 600 و 750 کیلوگرم به کار می‌برند.

    خرید اندکپ و بلبرینگ کرکره برقی

    دقت داشته باشید اگر قطعات کرکره برقی تان را از مرکز معتبر خریداری نکنید این قطعات خیلی زود خراب میشوند و میتوانند به سایر قطعات کرکره برقی شما نیز آسیب وارد کنند.

    به این ترتیب شما باید هزینه بیشتری را برای تعمیر کرکره برقی متحمل شوید. به این ترتیب ما همیشه به مشتریان مان پیشنهاد میکنیم برای خرید قطعات کرکره برقی و حتی برای خرید کرکره برقی تحقیق زیادی کنند و بهترین مدل را برای خرید انتخاب کنند و به فکر ارزان بودن کالا نباشند.

    برای آن که مطمئن باشید هزینه ای که صرف خرید قطعات و خود کرکره برقی میکنید هدر نمیرود و جنس باکیفیت و اصل خریداری میکنید میتوانید دورژانس را جزو گزینه های خود برای خرید اندکپ و بلبرینگ کرکره برقی قرار دهید.

    دورژانس واحد زیر مجموعه شرکت ایمن فک می باشد و برترین فروشنده قطعات کرکره برقی در ایران است که از بهترین متریال و مواد اولیه برای ساخت کرکره برقی استفاده میکند و شما میتوانید با خیالی آسوده قطعات کرکره برقی را از این نمایندگی فروش خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *