متعلقات و لوازم جانبی

طریقه نصب فتوسل سه سیم، چهار سیم و سوپر فتوسل

طریقه نصب فتوسل سه سیم، چهار سیم و سوپر فتوسل

فتوسل وسیله ای است مانند کلید یک پل که برای قطع و وصل یک یا چند چراغ از آن استفاده میکنند اما فتوسل ها یک مزیت نسبت به کلید های یک پل دارند که باتوجه به طلوع و غروب خورشید چراغ ها را به طور خودکار خاموش و روشن میکند به طوری که وقتی خورشید غروب کرد،سنسور نوری داخل فتوسل فرمان وصل چراغ را میدهد و وقتی خورشید طلوع کرد و نور به فتوسل تایده شد فتوسل فرمان قطع به چراغ ها میدهد. با ما همراه باشید تا طریقه نصب فتوسل را به شما آموزش دهیم.

سیم کشی و نصب فتوسل

طریقه نصب فتوسل بسیار آسان است. در این جا توضیحاتی در مورد سیم کشی فتوسل خدمت شما عزیزان می دهیم. فتوسل ها به طور کلی یا سه سیم دارد و یا چهار سیم که در فتوسل های چهار سیمه دو رنگ مثل یک دیگر است که معمولا سفید یا آبی است این دو رنگ سیم نول هستند و دو رنگ دیگر هم یکی سیاه است که مستقیم وصل فاز میکنیم وسیم دیگری قرمز  است که به یک سر لامپ وصل میکنیم و سیم نول هم همانطور که به فتوسل وصل کرده ایم به یک سر لامپ هم وصل می کنیم حالا طریقه نصب فتوسل را یاد گرفتیم به فرض مثال ما در روز فتوسل خود را نصب کرده ایم و میخواهیم آن را تست بکنیم برای این کار میتوانیم یک پلاستیک یا یک پارچه روی فتوسل بیندازیم تا اطراف فتوسل تاریک شود بعد از گذشت ۳۰ ثانیه خواهید دید چراغ روشن میشود.

سوپر فتوسل چیست؟

سوپر فتوسل همان فتوسل عادی است با چند تفاوت مهم و کلیدی که در پایین به این تفاوت ها میپردازیم:

  1. در سوپر فتوسل سنسوری نوری داخل خود فتوسل نیست و سنسور توسط دو رشته سیم در محیط بیرون نصب می شود و خود فتوسل داخل تابلو برق نصب میکنیم تا طول عمل فتوسل زیاد تر شود.
  2. در سوپر فتوسل ما میتوانیم توسط کلید روی دستگاه، خروجی رله را در حالت دایم کار یا حالت اتوماتیک تنظیم کنیم.
  3. در سوپر فتوسل ولوم تنظیم شدت نور یا همان لوکس وجود دارد و قادر خواهیم بود زمان روشن و خاموش شدن فتوسل را تغییر دهیم.

سیم بندی فتوسل های سه سیم

نحوه سیم بندی فتوسل های سه سیمه را در تصویر پایین مشاهده کنید:

سیم بندی فتوسل سه سیم

سیم بندی فتوسل های چهار سیم

نحوه سیم بندی فتوسل های چهار سیمه را در تصویر پایین مشاهده میکنید و همانطور که در بالا گفتیم دو رشته سیمی که یک رنگ دارد سیم نول ما است.

طریقه نصب فتوسل روی چند لامپ

ما در بالا طریقه نصب فتوسل را یاد گرفتیم حالا شاید برای خیلی از افراد سوال باشد: یک فتوسل را میتوان روی چند لامپ وصل کرد؟ اگر قصد دارید فتوسل را روی چند لامپ وصل کنید باید به یک سری نکات توجه کنید :

  • روی خود فتوسل، مقدار جریانی که فتوسل  تحمل میکند درج شده است مثلا در تصویر روبرو ۱۰A نوشته شده است یعنی این فتوسل تحمل جریان برق تا ۱۰ آمپر را دارد،در برق یک رابطه ساده وجود دارد که از این طریق میتوان فهمید یک فتوسل تحمل چند لامپ را دارد .
  • روی کارتن لامپ یا روی  لامپ توان مصرفی آن درج شده است  به طور مثال لامپ ۱۰۰W یعنی این لامپ صد وات توان مصرف میکند و برق شهر هم ۲۲۰ ولت است با این حال اگر بخواهیم برای یک لامپ ۱۰۰ وات رشته ای این محاسبه را انجام دهیم  کافیست که یک تقسیم ساده  انجام دهیم به این صورت که لامپ ۱۰۰وات را تقسیم بر برق شهر یعنی ۲۲۰ میکنیم  عدد میشود ۰/۴۵ آمپر ،اگر این عدد را ضرب در ۱۰ کنیم میشود ۹.۹آمپر یعنی یک فتوسل ۱۰آمپری توانایی روشن وخاموش کردن ۲۲ لامپ رشته ای را دارد که توصیه میشود در مناطق گرمسیر بیش از ۱۵ لامپ وصل نشود، چون نصب ۲۲ لامپ برای شرایط سرد سیر حساب شده است.

مقاله پیشنهادی: هر فتوسل چند لامپ را می تواند روشن و خاموش کند؟

نکات مهم در مورد طریقه نصب این فتوسل ها

  1. موقع نصب دقت کنید که فتوسل را در جایی نصب کنید که در شب نور چراغ به آن تابیده نشود.
  2. به جریان نوشته شده روی فتوسل توجه شود وبه منطق گرم سیر وسرد سیر هم توجه کنید (این مورد در انتخاب همه ی قطعات برقی صادق است)
  3. وقتی فتوسل وصل است، به برد الکترونیکی داخل فتوسل دست نزنید چون برق ۲۲۰ولت شهر به آن وصل است و فریب این را نخورید که این قسمت الکترونیکی است وبرق شهر در آن جریان ندارد.
  4. اگر مصرف شما بیش از تحمل رله فتوسل باشد میبایست از کنداکتور به همراه فتوسل استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *